Archive for January, 2010

Cisco Networkers dag 2

January 26th, 2010

Nu har alla brakeout sessions startat i snitt så hinner man med 4 stycken på en dag. Man fylls fort med en massa nya produkter, lösningar etc..

Efter alla sessions så var det dax för lite avkoppling i Cisco anda tema Viva La Vida.

Alltså mycket spansk sång mat plus annat skoj..

Cisco Networkers Barcelona 2010

January 25th, 2010

Tänkte det kunde vara lite roligt med lite bilder härifrån Barcelona så här slutet på januari månad.

Vädret är inget vidare har regnat hela dagen lite, men det har inte gjort så mycket har iaf sluppit att halka runt i snön där hemma :-)…

Temperaturen ligger på runt 10 – 15 grader helt ok faktiskt nästan som en svensk midsommar.

Om jag öppnar upp ett fönster och tittar ut så ser jag medelhavet direkt utanför fönstret ganska härlig känsla som man inte van vid från Torshälla direkt..

Här kommer lite bilder från Barcelona iaf,

Gick stora vågor idag, såg till och med folk som surfade på body-brädor.


Lite roliga vyer och bilder gick det att hitta som denna

byggnad mitt bland alla nya hus.

Mandariner som växer mitt inne i stan på en liten gågata, cool eller hur..

Gamla kyrkor finns det gått om här, det tråkiga är att alla

som vi lyckades se höll dom på med omfattade renovering.

Gripen kan bli en sjöfågel

January 23rd, 2010

Den indiska marinen har beslutat bygga upp en flotta med hangarfartyg. Och nu frågar man om Saab är intresserad av att bygga flygplan till dem. Det har väckt programmet ”Sea Gripen” till liv. Saabs första tankar på en Sjögripen härstammar från mitten av 1990-talet

Det är ganska måttliga ändringar som behöver göras på Gripen, som redan från början är konstruerat för korta banor (800 meter)på de svenska vägbaserna. Planet klarar också av mörkerlandning under svåra villkor med snö, regn och kraftig sidvind.

Gripen i tänkt utförande för hangarfartyg

Ryskt hangarfartyg med typisk skidbacke

Men trots att Gripen har många egenskaper som gör det lämpligt för hangarfartyg måste den modifieras på några punkter, uppger Saab :

* Vid landning på fartygsdäck är sjunkhastigheten högre än normalt (20 fot per sekund), vilket kräver kraftigare landställ, särskilt det främre stället.

* Hangarfartygets korta start- och landningsbana (300 meter) kräver att planet och stoppas med en bromskrok där bak och eventuellt startas med katapult. Det kräver förstärkningar av flygplanskroppen. Tillsammans med förstärkta landställ blir planet 400 kilo tyngre. Samtidigt blir lastkapaciteten en tredjedel lägre.

* Den salta havsmiljön ställer högre krav på korrosionsbeständighet än landbaserade plan.

Den indiska flottan behöver mellan femtio och hundra sjöbaserade flygplan till sin framtida flotta av tre eller fyra hangarfartyg. Det första fartyget levereras om tre år från Ryssland. Det är det gamla ryska hangarfartyget Admiral Gorshkov, byggt mellan 1978 och 1982, som nu rustas upp åt indierna. Fartyget kommer att kosta närmare tjugo miljarder kronor.

Admiral Gorshkov ska i indiska flottan kallas INS Vikramaditya och anpassas för ryska stridsflygplanet MIG-29. I affären med Indien ingår också sexton MIG-29or, varav de fyra första levererades redan före jul.

Förfrågan till Saab ska därför inte tas på alltför stort allvar. Och Saab har inga planer på att gå vidare med utvecklingsarbetet av en sjöbaserad Gripen innan det finns en beställare. Och om det någonsin blir en Sjögripen kommer den att byggas tillsammans med ett land som har erfarenhet av såväl hangarfartyg som flygplan, uppger Saab.

Nasa bygger en “flygmoped”

January 23rd, 2010

Vid Nasa Langley Research Center i USA undersöks nu möjligheten att bygga ett litet flygplan för en person. Initiativtagare är teknikern Mark Moore som backas upp av MIT, Georgia Institute of Technology och National Institute of Aerospace, skriver Scientific American.

Planet som är eldrivet kallas Puffin och är en kombination av en helikopter och ett flygplan.

Det gör att Puffin både kan starta och landa vertikalt. Men väl i luften övergår planet i glidflykt.

Just nu bygger forskarna en prototyp i skala 1:3 som ska lyfta i mars. Den ska främst användas för att undersöka hur väl Puffin kan övergå från glidflykt till att ställa sig vertikalt och hoovra.

I full skala ska Puffin vara 3,5 meter lång, väga 180 kg inklusive batterier och ha en vingbredd på 4,1 meter.

Propellrarna mäter 2,3 meter i diameter och ska drivas av elmotorer på omkring 45 kilowatt.

De ska ge planet en toppfart på 480 kilometer per timma medan marchfarten anges till 240 kilometer per timma.

Med batterier som väger 45 kg ska planet kunna vara i luften omkring 20 minuter och tillryggalägga 80 kilometer.

Forskarna tror att planet ska kunna stiga till över 9 000 meter innan batterierna tar slut och det blir dags för landning.

Puffin är främst tänkt att användas av militärer och vid räddningsoperationer. Obemannat ska planet även kunna användas för transporter.

Kina bygger upp flygindustri

January 10th, 2010

Fabriken kommer att ligga söder om den internationella flygplatsen Pudong och får en yta av 2,67 miljoner kvadratmeter, rapporterar Chinadaily.

2012 ska en första del av anläggningen vara klar. Då ska regionaljetplanet ARJ-21 kunna levereras från fabriken. Från 2016 ska det även finnas kapacitet att leverera det större planet C919 med plats för upp till 168 passagerare.

För att tillverka dessa plan bildades för något år sedan företaget Comac (Commercial Aircraft Corporation of China Ltd).

Förutom produktion av ARJ-21, som provflygs nu och ska vara leveransklart i slutet av 2010, projekteras det större planet C919. Det kan i storlek jämföras med Airbus A320 eller Boeing 737. Motorerna förväntas komma från CFM International ett samarbete mellan General Electric och franska Safran.

Tanken är att C919 ska vara klart för provflygning 2014 och ska levereras till kunder 2016. Det året ska produktionstakten vara 20 stycken C919 och 50 stycken ARJ-21.

2010 års hetaste pryl – iPhonestyrd helikopter

January 8th, 2010

Nu finns den ultimata leksaken för alla oss tekniknördar. Eller vad sägs om en helikopter som styrs med hjälp av en iPhone?

En av de häftigaste prylarna som visats upp på årets CES-mässa i Las Vegas är Parrots iPhonestyrda helikopter “AR.Drone”. Ta en titt på nedanstående reklamfilm så kanske du förstår varför:

AR.Drone kommunicerar med din iPhone (eller iPod Touch) med hjälp av Wi-Fi. Tack vare en inbyggd kamera i helikoptern kan du se dig omkring ur ett fågelperspektiv.
Som en extra bonus finns möjlighet att spela så kallade “augmented reality games”, till exempel kan du kriga mot virtuella drönare. AR.Drone kommer börja säljas senare i år, vad prislappen blir är en väl förborgad hemlighet, men det lär inte bli direkt billigt. Mer information om AR.Drone finns hos amerikanska Macworld och på Parrots webbsida.