Archive for May, 2010

Lite fakta om olika helikopters…

May 31st, 2010

Augusta Bell 204 B HKP 3

Användes av svenska försvaret till diverse uppdrag. Levererades först 1962. Dålig tillförlit-

lighet gjorde att man 1965 började bygga om den och satte bl. a. in en starkare motor. Tre ex-

emplar anskaffades också för FN-tjänst. 2001 landade den sista tjänstgörande HKP 3:n. Denna

syster till vårt ex finns nu i Flygvapenmuseum i Linköping.

Data:

Motor:Bristol Siddeley H 1200 på 1250 hk

Längd: 11,7 m

Höjd: 3,3 m

Rotordiameter: 16,1m

Max. startvikt: 4310 kg

Maxfart: 180 km/tim

Antal i svenska försvaret: 28
(Flygv apnet 12, Armén 16)

Jetranger HKP 6

Jetranger flög första gången 1962. Det var en populär modell som tillverkades i mer än 3000

exemplar och exporterades til ett stort antal länder. Användes i första hand för transport-

och räddnings-uppdrag, både civilt och militärt. Inom marinen användes den dessutom som va-

penplattform för torpeder. Fanns bl. a. i USA, Sverige Österrike och Italien

Data:

Beteckning: 206 Jetranger HKP6

Tillverkare:Augusta-Bell

Marschfart:222 km/tim

Toppfart:241 km/tim

Rotordiameter: 10,16 m

Motor:Allison 250-C20, 317 hk/TAM 4 B

Längd:11,8 m

Höjd:3,48 m

Max startvikt:1315 kg

Beväpning:Torpeder, sjunkbomber, minor

Besättning:1+4

Bell 47G H-13 Sioux

Liten och lätt helikopter med enkel konstruktion som genast blev en succé. Redan på 1940-

talet kom den till Sverige och har alltsedan dess varit en av de vanligast förekommande

helikoptertyperna. Flög första gången 1945 och tillverkades fram till 1970. Såldes i mer

än 5000 exemplar bara i USA. Känd bl.a.från TV-serien MASH

Data:

Beteckning: 47G H-13 Sioux

Tillverkare:Bell

Tillverkningsland:USA, Japan, Italien, England

Marschfart:150 km/tim

Rotordiameter: 11,3 m

Längd: 13,2 m

Räckvidd: Drygt 500 km

Motor: 6-cyl. Lycoming på 280 hk

Tomvikt: 877 kg

Max laxt: 600 kg

Besättning: 1-3

Brantly B-2

Brantly B-2 helikopter flög första gången 1953. Den provades för militära ändamål i

USA men det blev aldrig några beställningar från försvaret.1963 ersattes den med B-3.

Cirka 300 exemplar såldes till privata bolag och privatpersoner.

Data:

Beteckning: Brantly B-2

Tillverkare: N O Brantly

Motor:Lycoming 340 på 170 hk

Huvudrotordiameter: 7,24 m

Höjd: 2,06 m

Längd: 6,62 m

Max startvikt: 757 kg

Tjänstetopphöjd: 3320 m

Maxfart: 161 km/tim på lägsta höjd

Max räckvidd: 402 km

Stort intresse för helikoptrar

May 8th, 2010

Representanter för oppositionen under ledning av ordförande i Riksdagens försvarsutskott Anders Karlsson (s) besökte Helikopterflottiljen och Linköpings garnison bland annat för att få en inblick i helikopterverksamheten.

Magnus Westerlund, chef för Helikopterflottiljen och tillika Chef för Linköpings Garnison, inledde besöket med att informera om flottiljens verksamhet och de utmaningar som flottiljen står inför. Magnus Westerlund välkomnade den helikopterdebatt som äger rum och belyste vikten av ett medeltungt helikoptersystem.
Anledningen till det akuta behovet är den kraftiga förseningen av helikopter 14, som tidigaste kommer att vara operativ fullt ut 2020.

– Vi kommer att behöva fler helikoptrar fram tills dess, men även därefter för att klara uppgifterna som vi har framför oss, säger Magnus Westerlund.

Delaktiga

Representanterna som förutom Anders Karlsson (s) bestod av José Gutierrez (v), Jenny Salaj (s), Peter Rådberg (mp) var intresserade och diskuterade gärna olika frågeställningar.

– Jag tror det är viktigt för Sverige att prioritera vilka insatser vi skall medverka i och vilken ambitionsnivå som vi kan ha internationellt, sade Anders Karlsson, (S), Ordförande Riksdagens försvarsutskott.

– Jag är nöjd med dagens besök.  Det är oerhört viktigt att öka medvetenheten om vad som krävs av flottiljen, om vi skall vara med överallt, och då måste vi få resurser för att kunna klara av detta, avslutade Magnus Westerlund.

Rysslands största flygmuseum i Moskva

May 4th, 2010

Mi-12 (Helikopter) Världens största helikopter som kan ta en last på 30 000 kg upp till en höjd av 2900 m. Båda rotorerna har en diameter på 35 m och drivs av två D-25 VF Solovyov gasturbiner på 6500 hkr var. Max startvikt 105 ton och maxfart 250 km/h

Monino är ett av världens största flygmuseum och finns i Ryssland. Trots detta är det totalt okänt för de flesta av oss i väst. Museet är beläget 38 km från Moskva och väl värt ett besök.

Flygmuseet Monino startade 1958 och är det största i det forna Sovjetunionen. Flygmuseet öppnade för besökare 1960 och hade då 9585 besökare. Idag besöker mer än 150 000 besökare museet årligen och det blir fler och fler varje år. Från 1932 har det även funnits en fungerande flygbas intill för utbildning av militära piloter och den verksamheten fortsätter än idag. Den första chefen över flygmuseet var major Konstantin Petrovitj.

Museet visar hela den ryska flyghistorien och dess milstolpar fram till våra dagar. Idag rymmer museets samlingar mer än 170 flygplan, helikoptrar och segelflygplan, dessutom över 120 flygmotorer både konventionella och gasturbiner samt raketmotorer.
I samlingarna ryms också många modellflygplan, vapen, missiler, och raketer. En annan avdelning visar navigationsinstrument, uniformer, flaggor, böcker och fotografier.

Museet är unikt på grund av sin storlek då det täcker 20 hektar och framförallt visar flygplan från sovjettiden. Många är de konstruktioner som är okända för oss i väst och därför extra intressanta. Detta har många upptäckt och redan har delegationer från 91 länder besökt museet. Dessa delegationer har varit framförallt från USA, Storbritannien men också Tyskland, Frankrike, och de flesta finner museet både intressant och väl värt ett besök.

De flesta flygplanen är idag uppställda utomhus, och trots detta är de i mycket bra kondition och står på de däck som de landade på Monino med. Trots små bidrag från den ryska staten har man lyckats bevara museet till eftervärlden. En del bidrag till museets drift har dock på senare tid kommit från designbyråer som Tupolev, Ilyushin, Antonov, Mikoyan etc.

Fram till 90-talet var det nästintill omöjligt för civila att besöka museet och det var inte heller lätt att hitta. Fram till helt nyligen krävdes också förhandstillstånd för icke ryska medborgare om man ville besöka museet. Idag är det lättare och man fyller endast i en registreringsblankett och visar upp sitt pass.

Vill man ha en personlig guide går detta lätt att ordna. Inträdesavgiften är cirka 100 kronor för utländska medborgare och får anses vara billigt med tanke på alla de flygplan museet rymmer. Ryssar går in för ett betydligt lägre pris än utlänningar vilket är fallet på de flesta ryska museum.

Så har ni vägarna förbi så tveka inte att ta er ut till Monino det är väl värt besväret.

Museet är öppet varje dag utom söndagar och onsdagar från 9.30-17.00
Lördagar stänger museet 14.00

Tåg från Moskva till Monino avgår från Jaroslav-stationen i norra delen av Moskva och tar cirka en timme.

Mi-6 från 1957 kapabel att transportera 61 utrustade soldater eller 41 skadade. Maxhastighet 300 km/h upp till 4500 m höjd. Helikoptern satte världsrekord i hastighet 1961 för helikoptrar med 320 km/h. Kom till museet 1978.

Grönt ljus för nya svenska spaningsplan

May 2nd, 2010

NY VERSION Regeringen säger ja till inköp av nya obemannade spaningsplan för att skydda svenska soldater i Afghanistan. Det kan bli både inköp av egna UAV-system och leasing för att snabbare få fram spaningsstöd.

Regeringen tog beslutet vid regeringssammanträdet förra torsdagen men hemlighetsstämplade beslutet, varför många av de närmast berörda inte blev tillräckligt informerade.Pressofficeren Jens Ramhöj på K3 i Karlsborg, som är huvudansvarig för de svenska UAV-systemen Ugglan och Falken, hade fått information om att regeringens beslut enbart handlade om att köpa in ett helt nytt UAV-system som en ersättning för Ugglan.

Leasingalternativet är inte aktuellt längre, sade Jens Ramhöj till Ny Teknik på onsdagen. Han menade att en affären kan bli klar till sommaren men att nya svenska spaningsplanen är redo för uppdrag först om ett år.Jag tror inte att vi kan vara nere i Afghanistan förrän till nästa sommar. Det tar tid med utbildning och träning, säger Jens Ramhöj.

Det blir alltså en försening med ett år jämfört med det tidigare föreslagna leasingalternativet. Det här är bättre, även om det tar litet längre tid, säger Jens Ramhöj.

Det kan bli två affärer

Ny Teknik har begärt ut de hemligstämplade handlingarna men har ännu inte fått dem (torsdag eftermiddag). Under torsdagen återkom Jens Ramhöj med information om att man från högkvareret meddelar att “Gapfiller-alternativet” fortfarande är aktuellt och att det är helt skilt från upphandlingen i övrigt. Ett leasingalternativ för att fylla gapet i tiden från nu och när den upphandlade farkosten kan sättas in är fortfarande aktuellt. Den frågan kommer att avgöras av regeringen, säger Jens Ramhöj till Ny Teknik.

Ugglan för gammal – Falken för liten
Sverige har redan två UAV-system – stora Ugglan och lilla Falken.

Ugglan kan vara i luften 2,5 timmar i sträck och flyga 5-6 mil medan Falken bara kan vara uppe i en timme och flyga max en mil åt gången. Problemet är att Ugglan är för gammal och Falken för liten för avancerade spaningsuppdrag. Vi behöver plan som kan vara uppe minst 5 timmar och flyga minst 10 mil. Det är dubbelt så mycket som Ugglan, säger Jens Ramhöj.

Ugglan på sista versen

Det snart tretton år gamla franskutvecklade Ugglan-systemet är dessutom för tungt och komplicerat att frakta ned till Afghanistan. Ugglan har sjungit på sista versen ganska länge nu men inte fått någon ersättare. Regeringen drog i bromsen hösten 2008, när Försvarsmakten i princip redan bestämt sig för att köpa in det amerikanska taktiska UAV-systemet Shadow 200 som en ersättare till Ugglan.

45 attacker förra året

Men när Försvarsmakten i december förra året rapporterade att den svensk-finska styrkan i Afghanistan utsatts för så många som 45 attacker blev det fart på upphandlingen. Och då var det bråttom. Försvarets materielverk FMV fick i uppdrag att hyra in ett komplett system med taktiska UAV:er som skulle kunna vara på plats redan nu till sommaren.Möjligheten finns att göra en leasingaffär som även omfattar handhavandet av systemen, inte bara själva utrustningen.

Mellan nio och sexton UAV:er

Men nu gäller inte det längre utan Sverige kommer att köpa sina plan och driva dem själva och då tar det längre tid innan allt är på plats och soldaterna tränade.Ett UAV-system består av transportfordon, avskjutningsramp, datalänkar samt 3-4 plan per system för att kunna ha dem konstant i luften.Sverige anses ha behov av 3-4 sådana system med 3-4 plan i varje.