Archive for June, 2010

Helikopterhaveri på Jönköpings flygplats

June 29th, 2010

Räddningstjänst på plats efter helikopterkraschen på Axamo flygplats i Jönköping.

Två personer fick föras till sjukhus sedan en helikopter på tisdagseftermiddagen havererat under övning på Jönköpings flygplats. ”Det blev ett misslyckat landningsförsök och helikoptern slog i för hårt i marken”, säger Stefan Karlsson, tillförordnad flygplatschef.

De två personerna – en lärare och en elev – klarade sig bättre än den tvåsitsiga helikoptern av typ H269, vars rotor slogs sönder.

Helikoptern tillhör en helikopterskola på flygplatsen. Det var under en övning av motorbortfall och nödlandning som olyckan inträffade.

– Helikoptern dunsade i för hårt vid landning. De båda ombord kunde själva hoppa ur, men fördes till sjukhus i ambulans. Vad jag har hört har de bara lättare skador i nacke och rygg, säger Stefan Karlsson.

Olyckan kommer att utredas av haverikommissionen.

Reapris på ryska Sukhoi Pak Fa

June 29th, 2010

Rysslands kommande stridsflygplan Pak Fa, ett femte generationens smygplan, kommer att bli en tredjedel så dyrt som amerikanska konkurrenter.

Det sa den ryska premiärministern Vladimir Putin i samband med att han beskådade den 16e provflygningen med planet sedan premiärflygningen i slutet av januari.

Med tanke på att amerikanska F-22 Raptor är det enda planet i världen som i dag är i tjänst och betecknas som ett femte generationens plan har en prislapp på 150 miljoner dollar, kommer ryska Pak Fa att kosta omkring 350 miljoner kronor styck.

Sukhoi Pak Fa ska vara färdigutvecklat 2015, och då ska det ryska flygvapnet skaffa minst 50 exemplar av planet.

Enligt Putin har utvecklingsarbetet hittills kostat motsvarande sju miljarder kronor, och lika mycket kommer det att kosta att förvandla dagens prototyp, som nu kallas Sukhoi T-50, till ett flygplan som kan skickas ut till förbanden, rapporterar nyhetsbyrån Ria Novosti.

Efter provflygningen talade Putin med testpiloten Sergej Bogdan, som även premiärflög planet i januari, och sa att det ryska planet ska bli överlägset F-22 i flygegenskaper, beväpning och räckvidd.

– Även när det gäller moral, tillade piloten.

– Fram för allt det, replikerade Putin.

Pak Fa har utvecklats främst av företaget Sukhoi men med stöd från Indien. Avsikten är att det indiska flygvapnet ska skaffa ett par hundra exemplar av planet. Även det ryska flygvapnet behöver inom några årtionden ett par hundra Pak Fa för att ersätta äldre plan, främst då Mig-29 och Sukhoi Su-27.

Förutom F-22 och Pak Fa räknas även amerikanska F-35 (Joint Strike Fighter) till femte generationens flygplan. F-35 är dock inte färdigutvecklat och kan nå ut till förband i USA nästa år.

Oklart hur länge DC3an kan bevaras

June 26th, 2010

I svag belysning ligger resterna av den nedskjutna DC3:an i Flygvapenmuseets monter i Linköping.

Tusentals besökare strömmar nu till nyöppnade Flygvapenmuseum i Linköping för att se DC-3:an som skjöts ned av ett sovjetiskt Mig-plan 1952. Men hur länge vrakdelarna kan bevaras är oklart.

Planet i den väldiga montern är nästan 20 meter långt och 30 meter mellan vingspetsarna.  Flygplansplåten är blänkande bronsaktig och på dess insida syns en flagnande blek målad militärgrön färg.
Hela vänstra sidan slets av vid kraschen mot Östersjöns vattenyta och liknar ett stort öppet sår. Även en del av cockpiten undertill på vänster sida har hål i botten.
I planet satt åtta man från Flygvapnet och Försvarets radioanstalt med uppdrag att bedriva topphemlig teknisk signalspaning mot Sovjetunionens radarstationer och radarsikten, när planet på förmiddagen den 13 juni 1952 skjöts ned av ett sovjetiskt Mig 15-plan. Haveriutrederana fanns spår av fyra kroppar, de övriga fyra i besättningen saknas ännu.
—Haveriutredarna fann splitter av beskjutningen från Mig-planet men de gick inte att bevara utan blev till pulver, säger Olle Emilsson, som tillsammans med Mia Sas har producerat utställningen om DC-3:an.
Det hittades för sju år sedan och bärgades för sex år sedan.  Den finns nu på Flygvapenmuseum i Linköping som invigdes i lördags.  En plats dit tusentals nyfikna nu vallfärdar varje dag.
Bara i lördags och söndags noterades sammanlagt 21 000 besökare. Och även under måndagen, tisdagen och onsdagen har det varit fullt med besökare i salarna.
—De flesta säger att de vill se DC-3:an, uppger Mikael Parr, chef för Flygvapenmuseum.
Efter bärgningen av planet 2004 fördes det till Musköbasen utanför Stockholm. Allt sedan dess har personal från Flygvapenmuseum och Armémuseum arbetat med att bevara och konservera det för framtiden.
—Vi var uppe och jobbade med planet redan när den låg på Musköbasen, parallellt med polisen och haveriutredarna, säger Mikael Parr.
Men det är inte någon lätt sak att bevara planet. I 52 år låg det på 125 meters djup, i mörkt mestadels syrefritt salt vatten.
—Största hotet är definitivt saltet som har trängt in i spalter och skarvar. Visserligen tvättades planet med industriell högtryckstvätt men allt salt gick inte att få bort, då hade man fått bada planet i ett jättebad, säger Christina Tengnér, metallkonservator på Armémuseum.
Flygplansplåten består av aluminium med en tillsats av 3-4 procent av koppar, som är en ädlare metall och driver på korrosionen av aluminiumet, som när det rostar bli ett vitt pulver.
Plåten är därför behandlat med rostskyddsmedel i två omgångar, vilket ger det en icke-naturlig bronsfärgad hinna.
Nu ligger det väldiga vraket i dämpat ljus i en torrluftskammare som är 422 kvadratmeter stor och där vilken luftfuktigheten aldrig får överstiga 35 procent.
Museets bevarandeplan sträcker sig 50 år fram i tiden. Exakt hur länge man kan lyckas hålla stånd mot nedbrytningen vet ingen. Faktum är att man nu ska studera i detalj vad som händer med planet.
—Vi bestämde 50 år i samråd med våra konservatorer. Det är en kvalificerad gissning att vi kan bevara den så länge, men vi ska naturligtvis försöka att ha den kvar så länge vi kan, säger Mikael Parr.
—Vi kommer att göra olika mätningar och märker vi att det händer något med planet kommer vi naturligtvis att sätta in motåtgärder. Och vem vet vilka konserveringsmetoder det kommer att finnas i framtiden, säger han.
Christina Tengnér spår dock att planet kan finnas kvar längre än 50 år, kanske till och med i 150 år, om betingelserna kommer att vara de rätta.
—Livslängdent beror bland annat på hur torrt man kan ha i kammaren, och det är samtidigt en kostnadsfråga, förklarar hon.
En ny rostskyddsbehandling av planet skulle också bli komplicerad, då det nu är inbyggt i ett museum.
– Östersjöns bottnar, som tyvärr är i det närmaste syrefria i stora områden, bidrog till att planet kunde bevaras så länge som 52 år, påpekar Mikael Parr.
Sammanlagt över 1 000 föremål bärgades från havets botten i och omkring DC-3:an. Merparten nu ligger i museets väldiga  magasin.
Bland de föremål som man i dagsläget valt att inte visa hör de som är gjorda av gummi: som livvästarna, livbåtarna och syrgasmaskerna. Man vill inte visa dem eftersom lämpliga montrar där syret hålls på en miniminivå inte finns på museet.
Bland de saker som man däremot kan se på utställningen finns föremål som tillhörde besättningsmedlemmarna, exempelvis läderskor, läderportföljer, kam och till och med piloten Alvar Älmebergs vigselring, som har skänkts av hans son Roger Älmeberg.
Dessutom finns det en välbevarad chockladbit från Cloetta  som hittades ibland nödprovianten.

Dieselhybrid gör helikoptern tyst och snål

June 12th, 2010

Eco2avia med eldrivna rotorer och dubbla tvåtaktsdieslar.

Lätta tvåtaktsdieslar, högeffektbatteri och elmotorer gör helikoptern Eco2avia både tyst och snål. Den visas på flygmässan i Berlin.

Helikoptern som med enbart eldrift landar tyst intill ett sjukhus och som laddar batterierna med högeffektiva tvåtaktsdieslar presenteras av flygkoncernen EADS på flygmässan ILA i Berlin den här veckan.

Man har genom dotterbolaget Eurocopter tagit fram ett koncept för en helikopter som kan förutom att bullra mindre, också minska bränsleförbrukning och utsläpp med 50 procent.

Såväl huvudrotor som stjärtrotor drivs av elmotorer, som hämtar sin ström från högeffektbatterier. Dessa laddas av två små dieselmotorer, som kopplas till elgeneratorer.

Dieselmotorerna kommer från amerikanska Ecomotors och kallas Opoc. Det handlar om en tvåcylindrig motor med motroterande kolvar. Motorn arbetar enligt tvåtaktsprincipen, vilket eliminerar komponenter som ventiler och kamaxlar. Motorn har ett effekt-viktförhållande på 2kW/kg.

Motorn i sig kan reducera bränsleförbrukningen med 30 procent. Men genom ett intelligent sätt att använda elenergin under en färd i marschfart kan förbrukningen minska till 50 procent jämfört med en konventionell helikopter.

En del i viktbesparingen är att man slipper transmissionen mellan motorer och rotorer. Huvudrotorn inklusive drivmotorn kan lutas vid färd, samtidigt som flygkroppen kan befinna sig bästa aerodynamiska läge, vilket minskar luftmotståndet.

Vid hög fart kan stjärtrotorn stängas av och manövrering och stabilitet kontrolleras av stjärtfenan och rodret.

Helikoptern kan både starta och landa med elförsörjning enbart från batterierna, men av säkerhetsskäl ska de båda dieselmotorerna ändå gå på tomgång. En sådan start eller landning ska ändå bli betydligt tystare än med dagens turbindrivna helikoptrar.

På ILA-mässan visas en modell av Eco2avia. EADS vill i ett nästa steg gå vidare och bygga en flygfärdig prototyp. Tanken är att den ska unna flyga med biodiesel framställd av alger, vilket minskar miljöbelastningen ytterligare. På mässan demonstrerade EADS algbränsle vid flygningar med ett tvåmotorigt litet flygplan.

Roboten lär dig flyga helikopter

June 8th, 2010

Så farliga manövrer att helikoptern skulle störta kan man känna på i Heli Aviations nya flygsimulator.

illsammans med robottillverkaren Kuka och Max Planckinstitutet för biologisk kybernetik har Heli Aviation tagit fram helikoptersimulatorn som ger hisnande upplevelser för den som ska lära sig flyga helikopter.

Helikoptermiljön är en kabin från Guimbal Cabri G2 som fästs på Kukas tunglyftsrobot, som med sex axlar hanterar laster på upp till 500 kg. Två personer kan samtidigt befinna sig i hytten.

Tack vare roboten kan eleven träna på manövrer som går över gränsen för vad en riktig helikopter klarar, och även få känna på konsekvenserna. Det går att “störta säkert” från höjder upp till sex meter.

Genom simulatorn kommer piloten snabbare lära sig hur det känns att utföra vissa manövrer, samtidigt som inlärningssituationen blir säkrare än i en riktig helikopter.

Heli Trainer kommer att visas på flygmässan ILA i Berlin mellan 8 och 13 juni. Mässan äger rum på flygplatsen Schönefeld.

Easyjet först med askvarnare i planet

June 8th, 2010

Med hjälp av två infraröda kameror på stjärtfenan ska flygplan kunna upptäcka askmoln på 100 kilometers avstånd. Det brittiska flygbolaget Easyjet blir först med att testa det nya systemet som utvecklats av luftforskare i Norge.

Inom några månader ska Easyjet testa det nya systemet med hjälp av ett testflygplan från flygtillverkaren Airbus. Detektorn består av två infraröda kameror som placeras på flygplanets stjärtfena.

Kamerorna filtrerar ljuset på två olika sätt så att man får två olika bilder av området framför flygplanet. Genom att jämföra bilderna går det att upptäcka om det finns aska i luften.

– Det beror på att silikatpartiklarna, som är typiska för ett askmoln, ger en unik  signatur, förklarar Fred Prata vid det norska institutet för luftforskning, NILU.

Han har ägnat 20 år åt att analysera askmoln från vulkaner och är upphovsman till instrumentet.

Hittills har det testats på land och i mindre flygplan. Försöken med Easyjet blir första gången som tekniken prövas i ett jet-flygplan.

Fred Prata förklarar att de två specialiserade kamerorna tar 10 till 30 bilder per sekund. Totalt har bildsensorerna en kvarts miljon pixlar.

– Även om flygplanet rör sig snabbt är det enkelt att upptäcka ett askmoln och det går även att mäta koncentrationen av askpartiklar med stor noggrannhet, säger han.

Kamerorna ”ser” upp till 100 kilometer framför flygplanet och det ger piloten drygt fem minuter för att i tid vända om eller svänga runt askmolnet.

– Problemet i dag är att flygplanen är blinda och måste förlita sig på askprognoser som kan vara felaktiga, säger Fred Prata.

Flygplan försedda med askdetektorer skulle i ökad omfattning kunna flyga trots varningar om aska i luften.

– Det kan naturligtvis inte starta och landa i områden där det finns aska, men däremot kan de undvika askmoln på vägen, säger Fred Prata.

Flygplan med utrustningen ombord kan dessutom kontinuerligt skicka data till marken för att ge en mer korrekt bild av den faktiska askutbredningen under ett vulkanutbrott.

Flygstörningarna i  april gör att många flygbolag är intresserade.

– Vi pratar med flera flygbolag, men Easyjet är de första vi skrivit avtal med och om försöken blir lyckade kommer de att installera instrument på 12 av sina plan, säger Fred Prata.

Det kan dock dröja innan den nya tekniken kan användas på bred front. Först måste instrumentet certifieras och luftfartsmyndigheterna måste också godkänna tekniken.

NILU har bildat bolaget Nicarnica för att kommersialisera tekniken. Enligt Fred Prata kommer utrustningen att kosta mindre än de väderradarsystem som finns på dagens flygplan.

Nordic IMAC Championship avgjord i Eskilstuna

June 6th, 2010

3-5/juni avgjordes Nordisk mästerskap i  MINI-IMAC (RC) Eskilstuna. Deltagare från Danmark, Norge och Sverige slogs om medaljplatserna.

Mera bilder finns under denna LÄNK

Alla deltagare 2010

Peter Schmidt med sin Sbach

Teampiloter från lokal sponsor

Resultat

Basic

1:a Emanuel Fantini (SE)

2:a John Erik Hembre (NO)

3:a Rune Borgersen (NO)

Sportsman:

1:a Tim Larsson (SE)

2:a Ulf Svensson (SE)

3:a Henrik Riseng (NO)

Intermediate:

1:a Daniel Casselby (SE)

2:a Carl Olsson (SE)

3:a Tor Einar Sotlien (NO)

Freestyle:

1:a Daniel Casselby

2:a Carl Olsson

3:a Peter Schmidt