Archive for September, 2010

En pilot dog i en flyguppvisning i Tyskland

September 19th, 2010

Två veteranplan krockade igår under en flygshow i Wargnau, söder om München i Tyskland. Den ena piloten dog när hans plan störtade mot marken, den andra piloten lyckades landa sitt plan och klarade sig oskadd, men svårt chockad.

Återigen har det varit en olycka i samband med en flyguppvisning. Bara för två veckor sedan dödades en åskadare till flygshow nära Nürnberg i samband med en olycka.

Flygolyckan i Wargnau hände i går eftermiddag. Publiken fick se hur ett plan av typen FH Extra 300 L och ett ytterligare ensitsigt veteranplan kom allt närmare varandra för att plötsligt krascha mitt i luften, rapporterar Süddeutche Zeitung. Det ena planet störtade och slog ner i en järnvägsplattform, endast ett tiotal meter från ett boningshus.

Piloten i det andra planet lyckades genomföra en nödlandning. Flygshowen, som var tänkt att fortsätta under söndagen, avbröts omedelbart.

Fyrmotorigt elflyg på premiärtur

September 17th, 2010

EADS fyrmotoriga elflygplan Cri-Cri gjorde sin premiärflygning på torsdagen. På sikt ska det kunna akrobatflyga.

Klockan 11:12 på torsdagen lyfte Cri-Cri från Le Bourgetflygfältet utanför Paris. Det är världens första eldrivna fyrmotoriga akrobatflygplan.

Planet höll sig i luften i 7 minuter och betyget efter flygningen blev godkänt, en mjuk start, inga vibrationer och lätt att manövrera.

Testpiloten Didier Esteyne var mycket nöjd med hur tyst det var att flyga Cri-Cri, men han påpekar att man inte får testa akrobatflygning förrän planet har varit 5 timmar i luften och genomfört 15 landningar.

Även om man hos EADS inte tror på batteridrivna flygplan i större skala inom den närmaste framtiden hoppas men med projektet få mycket kunskap om eldrift i flygplan.

Flygplanskroppen har byggts av mycket lätta kompositmaterial som ska kompensera för batterivikten. Batterierna består av energitäta litium-jonbatterier.

Batterierna ger planet kapaciteten 30 minuters flygning i marchfarten 110 km/h, 15 minuter akrobatflygning i hastigheter upp mot 250 km/h och en stighastighet av 5,3 m/s.

Planet drivs av fyra borstlösa elmotorer med motroterande propellrar.

Projektet är ett av flera där den europeiska flygkoncernen testar alternativa drivtekniker och bränslen, exempelvis algbaserat biobränsle och elhybriddrift för helikoptrar.

Jaktplan till salu

September 17th, 2010

Det gjorde stor succé på en flyguppvisning i Reno 2003 där det visade upp sin unika dubbeldeltavinge och sin snabba flykt. Planet sponsras av de lokala Sabbhandlarna i Sacramento i Kalifornien. Foto: Wolfe Aviation

Finnes: Toppfin J35 Draken -64.
Sökes: Köpare med tjock plånbok.

Det är en bit historia som jag har stående här. Det är synd och skam att hon ska stå på marken och samla damm, säger flygplansmäklaren Verlyn Wolfe i Stockton i Kalifornien om sin J35 Draken av 1964 års modell.

Ägaren till planet har försökt att sälja det i fem års tid.

Han började bjuda ut det för 499 000 dollar, motsvarande 3,5 miljoner kronor. Nu är priset nere i 175 000 dollar, motsvarande 1,2 miljoner kronor.

– Men det kommer nog att falla ytterligare säger Verlyn Wolfe i en intervju med  tidningen Recordnet.

Men vad hjälper det Verlyn Wolfe i Kalifornien.

Att hitta en köpare i Sverige är knappast troligt. Planet är registrerat i USA och att ta över det till Europa kräver helt nya tillstånd genom en ganska byråkratisk process.

Det silverfärgade planet renoverades till toppskick för tio år sedan och har varit med i flera flyguppvisningar i USA, bland annat i Reno Air Show 2003. Det finns en filmsnutt om detta på Youtube.

Den gick igenom en inspektion så sent som 2005 och är klart att flygas.

Det har sponsrats av de lokala Saabhandlarna i Sacramento i Kalifornien och har Saabs välkända logotype på stjärtfenan.

Men det är dyrt att hålla planet både i luften och på marken. Med efterbrännkammaren inkopplad drar det 400 liter i minuten.

Och på marken kostar det en slant också. Ägaren till planet har tvingats sälja både reservmotorn och andra reservdelar för att betala hangarräkningarna, rapporterar Recordnet.

Och för att över huvud taget få tillstånd att flyga planet måste piloten ha en fullgod pilotutbildning i jetplan plus specialutbildning på överljudsplan. Det handlar om över 1 000 utbildningstimmar.