Archive for December, 2010

Sarkozy vill sälja 15 helikoptrar till Tolgfors

December 13th, 2010
Eurocopter EC 725 Super Cougar kan ta 28 soldater på en flygning. Foto: Franska armén.

Thailand köper fler Gripen

December 2nd, 2010

Thailand fördubblar i dag sin flotta av Gripen-plan och köper ytterligare sex flygplan av FMV.

Thailand har tidigare, för två år sedan, köpt sex Gripen-plan samt kringutrustning.  Nu går man vidare och kompletterar sin flotta av svenska stridsflygplan med ytterligare sex plan av modell Jas 39 Gripen.

Dessutom köper man  ännu ett exemplar av det svenska spaningsradar-systemet  340 Erieye samt det svenska sjömålsrobot-systemet 15. Båda från tillverkaren Saab.Affären signerades i dag i Stockholm av Gunnar Holmgren, generaldirektör på Försvarets materielverk, FMV,  och Itthaporn Subhawong,  chefen för det thailändska flygvapnet.

–  Med den materiel som det thailändska flygvapnet kommer att förfoga över i och med de kommande leveranserna av fas ett och två kommer Thailand att få ett mycket kvalificerat luftförsvar med både övervakning och nätverksbaserad operationsförmåga, säger Gunnar Holmgren , i ett pressmeddelande från FMV.

Enligt överenskommelsen ska Sverige ge utbildning och logistikstöd till Thailändska flygvapnet under flera år framöver.
Planen ska enligt planerna levereras till Thailand om två år.
–Av kommersiella skäl hålls priset som Thailand får betala hemligt, säger Sofia Krigsman, politisk sakkunnig på försvarsdepartementet.

Motorfrågan löst – ny helikopter kan lyfta

December 2nd, 2010

Ryska Mi-38 har plats för 32 passagerare.

Russian Helicopters och motortillverkaren Pratt & Whitney har löst motorfrågan för helikoptern Mi-38, som därmed börjar säljas 2013.

Mi-38 gjorde sin första provflygning 2003, då med ryskbyggda motorn TV7-117V från Klimov. En alternativ motor för kunder i västvärlden skulle levereras av Pratt & Whitney Canada, men amerikanska embargoregler mot Ryssland har satt käppar i hjulen för leveranser.

Nu är dock parterna överens och Russian Helicopters kan förbereda serieproduktionen. Två prototyper har genomfört en serie provflygningar, en tredje prototyp byggs av Kazans helikopterfabrik i Tatarstan.

Mi-38 kan lasta upp till 6 ton eller 32 passagerare. Dubbla motorer ger en topphastighet på 300 km/h.

Konkurrenter till Mi-38 är exempelvis Eurocopters Super Puma EC225, Augusta Westland EH 101 och Sikorsky S-92.