Archive for February, 2011

A380

February 28th, 2011

A380 – Världens största passagerarplan


Airbus A380 är ett fyrmotorigt passagerarflygplan avsett för långdistansflygningar med en räckvidd på ca 15.200 km. Flygplanet är det första jetdrivna passagerarplanet med två kompletta passagerardäck plus ett underliggande godsdäck som någonsin byggts. I sitt grundutförande kan Airbus A380 som standard ta antingen 853 passagerare i turistklass eller 525 passagerare fördelade på tre klasser.

Passagerarvarianten av A380 är världens största civila persontransportplan med 50 procent större kabinvolym och 30 procent större golvyta jämfört med sin närmaste konkurrent Boeing 747-400 (JumboJet). Airbus A380 har fått smeknamnet SuperJumbo.

Första testflygningen med Airbus A380 utfördes 27:e april 2005 och i oktober 2007 oktober levererades det första flygplanet till Singapore Airlines som den 25:e oktober gjorde den första kommersiella flygningen med passagerare mellan Singapore och Sydney. Efter det har ytterligare 2 nya A380 levererats till Singapore Airlines och den 18:e mars 2008 är det dags för första flygningen mellan Singapore och London. När den 4:e A380 levereras i maj 2008 kommer Singapore Airlines även börja flyga med A380 mellan Singapore och Tokyo.

Fakta om A380
Wikipedia svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
Wikipedia engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
Airbus om A380: http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a380/index2.html
Singapore Airlines A380: http://www.a380.singaporeair.com/

Lite om säkerhet när man ska flyga helikopter

February 27th, 2011

Även om det statistikt sett är mycket säkrare att flyga helikopter än att ta bilen till jobbet så finns det olika åtgärder vi som operatör kan företa för att flygningen skall bli ännu säkrare – och det gör vi!

I flygbranschen går stabil ekonomi och hög säkerhet hand i hand och därför tycker vi det passar bäst här på säkerhetssidan, att nämna att vi har AAA rating för högsta kreditvärdighet

Säkerhet vid helikoptern
• Invänta pilotens instruktioner om bagage samt in- och urstigning
• Kasta/langa inte bagage runt helikoptern
• Piloten öppnar och stänger dörrarna
• Håll hundar kopplade
• Gå alltid till eller från helikoptern snett framifrån/framåt (gröna fält)
• Absolut förbjudet att vistas bakom dörrarna och mot stjärtrotorn
• Bär Du vapen, skidor, stavar, fiskespön eller andra långa föremål – håll dem vågrätt under rotorn och under midjehöjd
• Se till att hantera ev. vapen transportanordnat
• Efter urstigning – avlägsna Dig minst 30 meter från helikoptern
• Ta med och håll fast lätt bagage och lösa persedlar
• Var beredd på en kraftig vind från rotorn när helikoptern lyfter
• Titta bort vid start och landning då löst grus kan bli till projektiler

Boeing visar Jumbo Intercontinental

February 27th, 2011

747-8 Intercontinental visas för 10000 gäster. Endast den här flygplansserien målas orange, annars är Boeings färg blå. Foto: Boeing

Boeing har gjort en ansiktslyftning med sin 40-åriga klassiker 747 Jumbo och lånar teknik från Dreamliner

Målad i för Boeing helt nya färger presenterade företaget nyligen sin moderniserade version av jumbomodellen 747-8 Intercontinental.

Det är ett passagerarflygplan i storleksklassen 400 – 500 passagerare, och där är man ensam påpekar Boeing. Airbus A380 rymmer fler passagerare, övriga modeller från de båda tillverkarna rymmer färre än 400 passagerare.

Boeing 747-8 får 12 procent lägre passagerarkostnad per km än tidigare 747-versioner. Planet ska även vara tystare och snålare än tidigare modellen 747-4.

Inredarna har lånat tekniska lösningar från den kommande modellen 787 Dreamliner för att få en känsla av större rymd i passagerarutrymmet.

Lufthansa och Korean Air är några av de flygbolag som beställt 747-8 Intercontinental. Leveranserna börjar i slutet av året.

De första funderingarna på ett jumboplan föddes under första halvan av 1960-talet. Premiärflygning blev det i februari 1969 och det första planet levererades till kund i januari 1970. Hittills har drygt 1500 jumboplan tillverkats.

Thailands sex första Gripen framme

February 26th, 2011

De sex Gripen-planen överlämnas till Thailands flygvapen den 22 februari 2011

Vid en ceremoni i Thailand i går lämnade svenska FMV över Thailands sex första Jas 39 Gripen-plan till Thailand till landets kungliga flygvapen.

Gripenplanen landade igår tisdag på en militär flygbas norr om Bangkok. De hade då flugits från flygfältet Malmen i Linköping via Ungern, Kreta, Jordanien, Saudiarabien, Oman och Indien.

Stridsflygplanen är av den senaste C/D-modellen och de första sex av sammanlagt tolv som svenska staten, som part, ska leverera till Thailand. De lämnades över av Försvarets materielverk, FMV.

– Nu har vi helt enligt planen fullföljt FMV:s åtaganden från 2008 om leverans av ett komplett luftförsvarssystem. Nästa fas innebär fokus på att se till att Thailand kommer igång med att använda materielen. För den uppgiften finns svenska tekniker och piloter på plats i Thailand, säger Arne Héden, chef för FMV:s projekt Gripen Thailand i ett pressmeddelande.

Avtalet mellan svenska staten och Thailand skrevs 2008 och innefattar dessutom två stycken Saab 340-plan. Ett av planen är utrustat med spaningsradarn Erieye och ett är avsett för transport och utbildning.

I november 2010 skrev parterna under en ny överenskommelse som innebär att Thailand skaffar sig ytterligare sex Gripenplan liksom det svenska robot15-systemet och ytterligare ett Saab 340-plan, vilka ska levereras under 2012 och 2013. Dessutom lovar Sverige att överföra ”den modernaste tekniken inom avancerat militärflyg” till Thailand.

Sikorsky redo prova elhelikopter

February 13th, 2011

Firefly baseras på modellen S-300C.

Firefly kallas den eldrivna helikopter som Sikorsky ska provflyga under vintern 2011. Men flygtiden blir kort.

Den amerikanska helikoptertillverkaren Sikorsky presenterade redan i somras planerna på Firefly.

Man utgår från en existerande modell, S-300C, plockar bort den bensindrivna Lycomingmotorn på 190 hästkrafter och ersätter med en elmotor på 200 hästar. På var sin sida om piloten placeras litiumjonbatterierna som har kapaciteten 45 Ah.

Med elmotordrift blir helikoptern 300 procent effektivare än med bensinmotordrift. Dessutom kommer den att gå mycket tystare än med förbränningsmotor. Ombord slipper man sätt på sig hörselskydd.

Förutom att helikoptern inte släpper ut några avgaser så blir den svårare att upptäcka för värmesökande vapen om den används för militära uppdrag.

De båda motortypernas olika karaktär kan spela piloten ett spratt. För att ge piloten så mycket information som möjligt placeras en lcd-skärm på förarplatsen som kontinuerligt visar data för motor och rotor. Liksom för batterikapaciteten.

För än så länge blir räckvidden skral med batteridrift. 15 minuters flygresa räknar projektledaren Jonathan Hartman med innan det är dags att ladda batterierna igen.

Under denna kvartslånga resa ska dock den 930 kg tunga Firefly kunna stiga till 3300 m höjd och nå en toppfart av 160 km/h.

Någon gång under första kvartalet 2011 planerar Sikorsky att inleda provflygningarna med Firefly. Sedan återstår för batteritillverkarna att ta fram ännu energitätare batterier innan helkoptertypen kan bli kommersiellt användbar.

Förarlöst bombplan premiärflyger

February 13th, 2011

X-47B, ett obemannat bombplan beställt av US Navy, har genomfört sin första provflygning.

Planet har byggts av Northrop Grumman och är en demonstrator som ska visa om det går att ta fram ett obemannat bombplan för långdistansuppdrag, som dessutom ska ha stealth-egenskaper.

I fredags 4 februari genomförde X-47B en 29 minuter lång provflygning över Edvardsbasen i Californien. Den ska följas av ytterligare ett 50-tal flygningar.

Sammanlagt ska två plan byggas för att senare i år genomföra provflygningar i flottans regi. Exempelvis måste planen klara att starta och landa på hangarfartyg. De ska dessutom kunna lufttankas

X-47B har formen av en flygande vinge. Det mäter 18 m mellan vingspetsarna, längden är 11,5 meter. Maximal flyghöjd 12000 meter, räckvidden 3780 km. Maxhastighet strax under ljudvallen. Pratt & Whitney levererar drivpaketet.

Företagsgruppen som utvecklar X-47B har en budget på ca 4,5 miljarder kronor.  Projektet löper fram till 2013 då hangarfartygsproven och lufttankningsproven ska genomföras.

Flygjättar redo för århundradets kontrakt

February 13th, 2011

KC-135 från 1950-talet ska ersättas av plan från antingen Airbus eller Boeing.

Airbus och Boeing har båda lämnat anbud på 179 nya tankflygplan till USAs flygvapen. Kontraktet är värt 230 miljarder kronor.

Ordern på tankflygplanen är en utdragen historia som har varit en följetong sedan början av 2000-talet.

Vid flera tidigare anbudsrundor har såväl Airbus som Boeing avgått med segern, men besluten har senare överklagats och rivits upp. Affären fick även en vd hos Boeing på fall.

I dag 11 februari gick anbudstiden för flygplanen ut än en gång, och både Airbus och Boeing är med. Affären kallas allmänt århundradets kontrakt och är i första hand värt 230 miljarder kronor. Med tilläggsbeställningar på service kan det bli ändå större.

Europeiska Airbus ska använda en modifierad modell av planet A330 för uppgiften. Av industripolitiska skäl ska det byggas i USA. Boeing kommer att utgå från modellen 767 för tankplansuppgiften.