Archive for June, 2011

SAS beställer 30 st Airbus A320neo

June 28th, 2011

SAS koncernen har under Paris Air Show 2011 lagt en order på 30 Airbus A320neo med option på ytterligare 11 Airbus A320neo med leverans från andra halvåret 2016 och med sista leverans under 2019.

– Denna flygplansorder, av den kommande modellen av Airbus A320, är ett stort och viktigt steg i förnyelsen och harmoniseringen av vår flygplansflotta. Genom detta kommer vi från 2016 att flyga med marknadens mest effektiva och miljövänliga kort- och medeldistansflygplan, säger Göran Jansson, Deputy President & CFO.

– Airbus välkomnar SAS beslut att harmonisera sin flygplansflotta med våra eko-effektiva A320neo flygplan, säger John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers. Som en naturlig utveckling av vår mycket framgångsrika A320 är A320neo, med det senaste inom flygbränslesparande teknologier, ett naturligt val för SAS och kommer friktionsfritt kunna fasas in i SAS befintliga A320 flygplansflotta.

SAS har tidigare kommunicerat att flygplansflottan skall harmoniseras. Från och med 2015 kommer SAS kort- och medeldistansflygplan att bestå av två flygplanstyper: Airbus A320-familjen i Köpenhamn och Boeing 737NG i Stockholm och Oslo.

Samtliga MD80 i Köpenhamn kommer, som en övergångslösning, att ersättas med inhyrda flygplan i Airbus A320-familjen innan utgången av 2014. Dessa flygplan kommer successivt från och med 2016 att ersättas med de 30 nu beställda Airbus A320neo. Airbus A320 är mycket attraktiv på marknaden och SAS koncernen kommer att söka de mest kostnadseffektiva finansieringsformerna vid leveranstillfället genom en kombination av leasing och lånefinansiering.

I Stockholm kommer samtliga MD80 att fasas ut och ersättas med inhyrda B737NG innan utgången av 2013. Avslutningsvis kommer samtliga Boeing 737 Classic i Oslo att fasas ut och ersättas med inhyrda B737NG innan utgången av 2014.

Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen per tillgänglig passagerarkilometer minskar med över 20% när en MD-80 ersätts med en B737NG eller ett flygplan i 320-familjen i samma storleksklass. När ett flygplan av dagens A320-familj ersätts med ett flygplan av den kommande A320neo-familjen förväntas ytterligare 15% lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp per tillgänglig säteskilometer.

Som helhet ger det SAS en mycket konkurrenskraftigt sammansatt flygplansflotta vad avser miljöpåverkan, kundkomfort och kostnadseffektivitet.

SAS har valt CFM LEAP-X1A motorn till A320neo. CFM är världens största motortillverkare, SAS största motorleverantör idag och har erbjudit de mest konkurrenskraftiga villkoren. CFM är ett samarbete mellan Snecma (Safran Group) och GE Engines.

Baserat på Airbus listpriser exklusive rabatter uppgår ordervärdet för de fasta leveranserna till cirka 18 miljarder SEK.

http://www.sas.se/


Zehst kan ta vid efter Concorde

June 27th, 2011

Med raketdrift i stratosfären ska överljudsplanet Zehst ta passagerare mellan kontinenter på några timmar.

Europeiska flygkoncernen EADS presenterar lagom till flygmässan i Paris ett framtidsprojekt som ser ut som överljudsplanet Concordes efterföljare.

Ett passagerarplan för överljudshastigheter som dessutom vågar kalla sig nollutsläppsfarkost. Zehst (Zero Emission Hypersonic Transportation) startar med jetmotorer som drivs med algbaserat bränsle.

Sedan tar raketmotorer över och tar planet till stratosfären på 32 km höjd. Motorerna drivs med väte och syre och lämnar bara vattenånga efter sig. Toppfart Mach 4.

EADS hoppas kunna arbeta med en prototyp 2020. Ett plan för 50 – 100 passagerare skulle då kunna vara verklighet 2050.

Eurocopters snabba X3 till flygmässan

June 26th, 2011

Eurocopter visar den här veckan sin snabba hybrid X3, som har helikopterns startegenskaper och flygplanets hastighet.

X3 är en demonstrator som premiärflög i september förra året. Den drivs av en fembladig rotor samt två propellrar monterade på korta vingar.

Det gör att X3 startar och landar som en helikopter, men kan manövreras som ett flygplan och når högre hastigheter än konventionella helikoptrar.

Under hösten 2010 testades X3 i farter upp till 180 knop (337 km/h) och under våren i år nådde Eurocopter en toppfart på 232 knop (430 km/h) under en testflygning.

Den här veckan visas X3 för första gången i publika sammanhang på flygmässan i Paris.

Eurocopter, som ingår i EADS-gruppen, tänker sig att helikoptertypen är lämplig för räddningsuppdrag, gränsövervakning, offshoretransporter och snabba passagerartransporter.

Bland konkurrerande snabba helikoptrar märks särskilt Sikorsky X2.