Archive for January, 2013

Norwegian: Vi tittar på alternativ till Dreamlinern

January 26th, 2013

flyget683

Det kan ta lång tid innan Boeings nya plan 787 Dreamliner kan lyfta igen. USA:s flygsäkerhetsmyndighet NTSB säger att utredningen kring batteribranden på ett av planen i Boston nyligen är långt ifrån klar.

 

ttalandet tolkades av flygsäkerhetsexperter som att det inte bara handlar om barnsjukdomar för den nya flygplanstypen.

Japanska flygbolaget ANA, som har 17 av de 50 787-plan som hittills levererats, ställde på fredagen in alla flighter månaden ut.

Flygbolaget Norwegian väntar på åtta exemplar av Dreamliner. Det första ska levereras i slutet av april och två till kommer i juni. Resten av flygplanen kommer 2014 och 2015. Produktionen av flygplansmodellen fortsätter men just nu är leveranserna av alla Dreamliners stoppad, enligt uppgifter från Norwegian. Flygbolaget har daglig kontakt med Boeing och ser ännu inga tecken på att deras leverans inte skulle bli av. Men ytterligare 50 flygplan ska levereras till andra kunder innan det blir Norwegians tur.

ärför undersöker Norwegian andra alternativ till Dreamlinern.

– Vi tittar givetvis på andra alternativ och möjligheter men exakt vad det är kan jag inte säga, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian.

De första resenärer ska flyga från Oslo till New York den 30 maj. Dagen efter går den första New York–flygningen från Stockholm. Ännu så länge har inga kunder ombetts att boka om.

– Det är tre månader kvar till leverans och eftersom vi inte fått indikationer från Boeing på att den inte kommer så jobbar vi utifrån det, säger Åsa Larsson.

Ännu så länge har flygbolaget inte mottagit frågor från kunderna i någon större utsträckning. Några har hört av sig på bolagets Facebooksida.

Hur ser ni på flygsäkerheten – kan ni garantera den?

– Det är vår prioritet och huvudfokus.

Skulle leveransen bli försenad eller helt utebli regleras detta av klausuler i avtalet. Exakt hur de ser ut vill inte Norwegian gå in på av sekretessskäl.

 

Här sätter superbilen nytt världsrekord

January 25th, 2013

 

 

Koenigsegg är slagen! Hennessey Venom GT är ny världsrekordinnehavare på att accelerera från 0 till 300 km/h. 13,63 sekunder lyder den nya tiden.

Förra månaden fick vi se när amerikanska supersportbilen Hennessey Venom GT avverkade 0-370 km/h på 19,96 sekunder. Snabbare än vad både Koenigsegg Agera R och Bugatti Veyron Super Sport klarar av.

Nu är det dags igen. Den 10 januari gav sig Hennessey återigen ut med sin Lotus Exige-baserade till Ellington Airport i Houston, Texas. Med föraren John Kiewicz bakom ratten skulle det sättas världsrekord 0-300 km/h. Innehavare av världsrekordet har Koenigsegg Agera R varit sedan 2011 då den svenska supersportbilen fixade sprinten på 14,53 sekunder.

1 262 hästkrafter

Som vi kan se i filmen via länken nedan genomförde 1 262 hästkrafter starka Venom GT två sprintar. Den första, i medvind, resulterade i tiden 13,18 sekunder. Andra, som gick åt andra hållet och därmed i motvind, gav tiden 14,08 sekunder. I och med att det handlar om officiellt världsrekord enligt Guinness World Record gör man just två försök och medelvärdet blir den officiella tiden. Medelvärdet för Venom GT landade alltså på 13,63 sekunder. Nytt världsrekord med nio tiondelars marginal till det tidigare rekordet satt av Koenigsegg Agera R. Världsrekordet gäller för tvåsitsiga serieproducerade bilar.

venomGT

Satsar ännu högre

Men Hennessey är inte nöjda med detta. Nu ska de sätta tänderna i vidareutvecklingen av bilen som ska bli Venom GT2. Effekten i den 7,0 liter stora dubbelturbo-V8:an ska då boostas upp till 1 500 hästkrafter samtidigt som viss karosskonstruktion görs om. Venom GT2 ska bara byggas i sju exemplar och kosta motsvarande drygt åtta miljoner kronor. Lansering mot slutet av 2013.

 

 

 

Nya atomubåtar till ryska flottan

January 24th, 2013

Ryska flottan fick på torsdagen den första nya atomubåten av åtta som år 2020 blir kärnan i den nya atomubåtsflottan.

 

Yury_Dolgoruky_pilot_strizhi_info_

 

 

Ubåten ‘Yury Dolgoruky’ överlämnades av Sevmashvarvet i Severodvinsk i norra Ryssland till försvarsminister Sergei Shoigu vid en ceremoni på torsdagen. Men flottan har redan haft ubåten i drift sedan 29 december förra året.

Ubåten är den första i den s k Boreyklassen som ska ersätta de äldre Typhoon och Deltaklasserna. År 2020 ska totalt åtta Boreyubåtar ha levererats till den ryska strategiska flottan. Den andra i serien, ‘Alexandr Nevskiy’, genomför redan sjöprov och ska levereras till flottan nästa år.

Ubåtarna i Boreyklassen har ett deplacement på 24000 ton i undervattensläge. De 170 meter långa farkosterna drivs av beprövade kärnreaktorer av typen OK-650, som använts i tidigare ubåtsgenertioner. De ger effekten 190 MW, vilket ger en toppfart på 29 knop i u-läge.

164490834

 

 

Ubåtarna får en besättning på 107 personer och kan dyka till max 450 meters djup. Beväpningen utgörs av 16 ballistiska Bulavamissiler. Dessutom finns sex torpedtuber.

Som jämförelse kan nämnas att den svenska ubåten Gotland har ett deplacement på 1599 ton i u-läge och är 60 meter lång. Gotland är utrustad med luftoberoende Stirlingmotorer och gör 20 knop i u-läge. Besättningen uppgår till omkring 30 personer.

Nakenkameror tas bort från flygplatser i USA

January 23rd, 2013

skan_naken

Den amerikanska myndigheten TSA tar bort 174 nakenkameror från flygplatser i USA. Orsak: De avslöjade för mycket kroppsliga detaljer.

 

Tjänstemän vid amerikanska flygplatser kan se för mycket under kläderna på passagerare och besättningar som passerar säkerhetskontroller vid amerikanska flygplatser.

Efter protester i Kongressen har den amerikanska myndigheten för transportsäkerhet, TSA, bestämt sig för att ta bort 174 kroppskanners, tillverkade av företaget Rapiscan, från flygplatser i USA. Det uppger media i USA. Målet var att scannrarna skulle underlätta säkerhetspersonalens sökande av dolda vapen.

Bolaget ombads först att programmera om tekniken så att den visade mindre nakenhet, men Rapiscan meddelade nyligen att man inte kommer att lyckas med detta innan den utfärdade tidsgränsen i juni i sommar.

TSA har därför nu sagt upp kontraktet med företaget och börjat ersätta skannrarna med kameror som använder millimetervågsteknik (radiovågor), från L-3 Communications, enligt Los Angeles Times. Dessa kommer visa kroppar mer avbildade som figurer.

Enligt media kommer Rapiscan, som svarade för hälften av alla flygplatsskanners i USA, att få stå för alla kostnader i samband med avlägsnat av maskinerna. Bolagets kroppsskannrar har också tidigare kritiserats för att bidra till ökad exponeringen av röntgenstrålning. Särskilt besättningar och flygplatspersonal som dagligen passerar kontrollerna har varit utsatta.

56-åring fick nycklar till Batmobil

January 22nd, 2013

http://youtu.be/TNIpjHy7500

 En 56-årig man som gillat Batman och Robin i hela sitt liv ropade på lördagen in originalet av Batmobilen på en auktion i Arizona i sydvästra USA.

Batmobilen som auktionerades ut användes i tv-serien Batman som sändes under perioden 1966–1968 med Adam West och Burt Ward i huvudrollerna. Rick Champagne som till vardags driver ett logistikföretag i Phoenix blev den som vann budgivningen.

– Jag gillade verkligen Batman när jag växte upp och jag kom hit med målsättningen att köpa bilen. Och mycket riktigt var det det jag gjorde. Det är en dröm som gått i uppfyllelse, säger Rick Champagne till nyhetsbyrån Reuters.

Flera svårt skadade vid tågkrock i Wien

January 21st, 2013

secondColumnWIEN. Fem människor skadades svårt och sju fick lindrigare skador, då två pendeltåg krockade i Österrikes huvudstad Wien, uppger räddningstjänsten.

 

Krocken skedde strax före nio på morgonen i Penzing i västra Wien, enligt Sarah Nettel, taleskvinna för Österrikes järnvägar.

– De allvarligt skadade togs omedelbart till sjukhus, säger Gigler.

En person uppges vara fast inne i tågvraket.

Många ska ha chockats av olyckan. Enligt Gigler vet man i nuläget inte vad som orsakade krocken.

 

 

Flygkaos i Västeuropa i helgen som var

January 21st, 2013

flygplan_244

Stora störningar i flygtrafiken blev följden av ymnigt snöande över västeuropeiska metropoler på söndagen.

 

I Frankfurt blev det totalstopp i flera timmar, och när trafiken återupptogs under kvällen var den gles. Plan på väg till Frankfurt dirigerades om till andra flygplatser.

– Det finns plan som borde vara i Frankfurt nu, och Gud vet var de är, sade en hårt prövad talesman.

Omdirigeringarna betydde att man kan räkna med störningar även under måndagen.
Flygbolagen ställde in 40 procent av avgångarna till Paris flygplatser.

Heathrow i London – Europas största flygplats – avlyste en femtedel av alla avgångar, ungefär 250 stycken.

Londontrafiken hade redan besvärliga dygn bakom sig, med resenärer som övernattade i terminalerna efter 400 inställda avgångar i fredags och 111 i lördags.

Grönt ljus för 60 nya Super-Jas

January 18th, 2013

jas_gripen39

 

Alliansregeringen har valt att köpa 60 nya Jas 39 Gripen E och följer därmed ÖBs lägsta gräns för hur många nya stridsflygplan Sverige behöver.

 

 

Sveriges Television, SvT, avslöjar i dag att regeringen beslutat att köpa 60 stycken nya generationens Jas 39 Gripen (E).

Tidigare har man vacklat ifråga om behovet och sagt att man förordar köp av mellan 40 och 60 nya stridsflygplan. Detta samtidigt som landets militära överbefälhavare´ Sverker Göranson ville beställa 60-80 plan. Riksdagen sa i december ja till köpa av 40-60 plan.

Försvarsminister Karin Enström (m) uppger för SvT att just 60 plan motsvarar Försvarsmaktens behov. Hon tycker också att det är bra att försvarsmakten får beställa den de nya planen och att köpet kommer att “säkra framtida svensk flygstridsförmåga fram till år 2042”.

Enligt uppgifter togs det aktuella beslutet om att köpa 60 nya Gripen E för en vecka sedan.

-Det togs på regeringssammanträdet förra torsdagen, säger Henrik Hedberg, pressekreterare hos Karin Enström.

Det betyder att beslutet var taget när Folk och Försvar diskuterade storleken på det svenska försvaret i Sälen den gångna helgen.

När Öb diskuterade flygvapenmoderniseringen med politikerna i riksdagens försvarsutskott vid en öppen utfrågning i höstas sa han att om regeringen går på den lägre numerären 60 plan, så måste det kompenseras genom inköp av luftvärnssystem i syfte att förstärka luftförsvaret.

-Stridsflygsystemet är en del av luftförsvaret och antalet påverkar givetvis andra delar av luftförsvaret. 60 plan är ett absolut minimum, sade Sverker Göranson då.

Strax före jul tog regeringen beslut om att köpa ett nytt luftvärnssystem med kort räckvidd som ska ersätta dagens Robot-70. Om det är denna förstärkning som ÖB menar ska kompensera före att beställningen kommer att bestå av 60 plan i stället för 80 plan är oklart.

De första av de nya flygplanen kommer att levereras under 2018 och systemet uppges vara fullt operativt ”framåt 2027”.

Billiga USA–resor hotas av ny teknik

January 17th, 2013

Boeing787

Problemen för flyplanstillverkaren Boeing 787 Dreamliner fortsätter. Men Norwegian, som har köpt åtta plan och erbjuder svenskarna billiga resor till USA, tror inte att satsningen försenas.

 

På onsdagen tvingades ännu ett plan av typen Boeing 787 Dreamliner att nödlanda, denna gång i västra Japan. Detta sedan ett batteri börjat brinna och cockpiten fyllts med rök.

– Nu kunde de landa planet på en kvart, men vad hade de gjort om de var ute mitt över Atlanten? säger Jan Ohlsson, flyganalytiker och chefredaktör för nättidningen Travelinsider.se.

I december tvingades ett plan av samma modell med 184 människor ombord nödlanda i New Orleans på grund av ett mekaniskt fel och i förra veckan brann ett batteri i ett Japan Airlines Dreamlinerplan som stod tomt i Boston, USA.

Dessförinnan har incidenter med sprickbildningar i flygplanskroppen konstaterats.

Både 787 Dreamliner och Airbus 350, som ska komma i luften senare i vår, tillhör en helt ny typ av flygplan. I stället för aluminium är de till största delen byggda av kompositmaterial, vilket gör dem lätta och därmed bränslesnåla.

– Det är ett extremt stort teknikhopp. Men det är efterfrågat eftersom det gör det möjligt att flyga lågpris på långdistansflygningar, säger Jan Ohlsson.

Ett av de flygbolag som satsar i den riktningen är Norwegian som har beställt åtta plan av typen Dreamliner. För cirka 2 400 kronor ska svenskarna senare i år kunna flyga till New York tur och retur.

Företagets informationschef, Åsa Larsson, känner sig dock trygg med den utredning som Boeing nu gör och enligt henne är satsningen inte i fara.

– Vi välkomnar naturligtvis utredningen, men i dagsläget finns det inget som tyder på att den påverkar vår satsning. Vi har en tät dialog med Boeing och vi ser fram emot att få vårt första flygplan i slutet av april.

Helikopterkrasch i centrala London

January 16th, 2013

helicopter-batters_2452930b

En helikopter har krockat med en lyftkran och störtat till marken i centrala London. Bilar på gatan nedanför har träffats av den havererade flygfarkosten. Det brinner kraftigt i området.

 

Olyckan skedde mitt i rusningen vid åttatiden på morgonen (nio svensk tid) vid en byggarbetsplats just intill Vauxhalls busstation, en stor pendlarstation nära floden Themsen.

Ett stort räddningspådrag har satts i gång. MInst 22 brandbilar och andra räddningsfordon finns på plats.

Två bilar tros också vara inblandade i olyckan, men helikoptern ska inte ha haft några passagerare utöver piloten.

På tv-bilder ser man att det brinner kraftigt på gatorna närmast olycksplatsen, genomfartslederna Wandsworth Road och South Lambeth Road. En bensinstation finns i närheten, men den ska vara ur bruk.

Det uppges finnas skadade eller döda i de två bilar som träffats av den störtande helikoptern. En person på plats skriver på Twitter att en av de bilar som träffats av helikoptern ”närmast förkolnats”.

Molnen ligger mycket lågt och flygsikten är dålig. Byggkranen som träffades av helikoptern har kapats. Den har använts i byggandet av en hög byggnad, St George Wharf Tower.

Vittnet Sarah-Beth Casey såg helikoptern krocka med kranen.

– Ibland när jag tittat på tornet (St George Wharf Tower) har jag tänkt på att helikoptrarna går väl nära, och kranen gick upp ännu högre, säger hon till Sky News.

Ett annat ögonvittne, Matt Harverson, säger till samma nyhetskanal:

– Vi jobbade intill och hörde en krasch. Vi gick ut och såg en kraftig rökplym. Bilar stod i lågor. Det var bitar av kranen över hela gatan. Det var otroligt.