Archive for February, 2013

Förinta asteroiderna med laser

February 21st, 2013

Asteroidslakt2_468

Forskare i USA vill bygga en rymdbaserad soldriven laserkanon som kan förstöra asteroider som hotar jorden.

 

Fredag 15 februari passerade den 45 meter stora asteroiden 2012 DA14 jorden på ett avstånd av 27 700 kilometer. Alltså närmare än var våra geostationära väder- och telesatelliter befinner sig.

Enligt Nasa finns det omkring en halv miljon asteroider i samma storlek som potentiellt kan kollidera med jorden. Färre än en procent av dessa har upptäckts.

En krock med jorden skulle kunna få katastrofala följder. Därför har amerikanska forskare vid University of California Santa Barbara och California Polytechnic State University föreslagit ett rymdvapen som kan eliminera hoten. Vapnet heter Directed Energy Solar Targeting of Asteroids and Exploration, DE-STAR, och är en rymdbaserad laserkanon som får all sin energi från solen.

Tanken är att DE-STAR ska kunna byggas i olika utföranden från några meter stora till konstellationer som mäter tio kilometer.

En DE-STAR i samma storlek som den internationella rymdstationen ISS skulle kunna knuffa ut en komet eller asteroid från dessa bana och en konstruktion med 10 km diameter skulle kunna leverera 1,4 megaton energi per dag och utplåna en 500 meter stor asteroid på ett år, skriver universitetet UCSB i ett pressmeddelande.

– Det här är inga vilda idéer som vi lånat från Star Trek. Alla komponenter finns i stort sett redan framme. Kanske inte i den storlek vi behöver så utmaningen är uppskalning, säger forskaren Gary Hughes i pressmeddelandet.

Den största laserkanonen som forskarna skissat skulle även kunna bli en kraftkälla för interstellär rymdfart och kunna accelerera upp en tio ton tung rymdfarkost till hastigheter i närheten av ljushastigheten.

 

Det var definitivt inte ett flygplan

February 15th, 2013

Panik utbröt när en meteorsvärm på fredagen träffade centrala Ryssland. Över 400 människor har skadats i Tjeljabinskregionen och byggnader har skadats i sex städer, uppger ryska inrikesdepartementet enligt Interfax.

 

– Det var definitivt inte ett flygplan, sade en talesperson för räddningstjänsten till nyhetsbyrån Reuters strax efter explosionen, utan att utveckla resonemanget.

Senare bekräftades det att smällarna som skakade flera städer vid 9.20-tiden, lokal tid, härrörde från flera meteoriter som exploderade när de i hög hastighet föll mot jorden, vilket bland annat orsakade urblåsta fönster och strömavbrott.

Den ryska nyhetskanalen Russia Today rapporterar att meteoriten, när den befann sig på 20 kilometers höjd, sköts sönder av militären, men påpekar att uppgifterna inte bekräftats.

Ett ögonvittne i Tjeljabinsk berättar för nyhetsbyrån Reuters att en hög smäll följdes av en chockvåg som fick en 19-våningar hög byggnad att gunga stadens centrum.

– Jag körde mot jobbet, det var rätt så mörkt, men plötsligt blev det ljust som mitt på dagen. Det kändes som om jag bländades av strålkastare, säger Viktor Pkofjev som bor i Jekaterinburg i Uralbergen.

Chockvågen krossade fönsterrutor i området och fick bilalarm att ljuda.

Bitar av meteoriten har hittats i en sjö i närheten av Tjebarkul, väster om Tjeljabinsk, uppger regionens guvernör enligt ryska medier.

Myndigheter i Ural-regionen har försatts i höjd beredskap, och invånare i Tjeljabinsk-regionen uppmanas att hålla sig inomhus och borta från fönster.

De senaste uppgifterna talar om 400 skadade. Ett tiotal har fått läggas in på sjukhus med skärsår från fönster som krossats av tryckvågen.

Regeländringar krävs för rymdturism

February 13th, 2013

spaceport+sweden+koncept

 

Företaget Spaceport Sweden jobbar för att starta rymdturism från Kiruna. Men regeländringar krävs i både USA och Sverige. Nu åker företagets vd till USA för att lobba för förändringarna.

 

Spaceport Sweden försöker dra igång bemannade rymdfärder för turister i Sverige och bygga upp en rymdhamn i Kiruna. I första hand tänker sig företaget ett samarbete med amerikanska rymdoperatörer, till exempel Virgin Galactic eller Xcor Aerospace.

Men för att det ska bli möjligt måste det dels finnas tydliga riktlinjer för vilka krav rymdoperatörerna måste uppfylla i Sverige, dels måste det vara tillåtet i USA för operatörerna att exportera sina farkoster.

I dag är farkosterna hindrade från export på grund av regelverket Itar, International Traffic in Arms Regulation.

-Det som har hänt nu är att man har flyttat satelliter och besläktade komponenter från Itar-listan till Department of Commerce, och vi ska fortsätta lobba för att rymdfarkosterna också flyttas från listan, säger Karin Nilsdotter, vd på Spaceport Sweden.

Under torsdagen kommer hon att tala i Washington DC på konferensen Federal Aviation Administrations Commercial Space Transportation Conference, som samlar höjdare från Vita huset, kongressen, Nasa och rymdindustrin.

Hon har också nyligen träffat representanter från flera av den svenska regeringens departement för att påtala vikten av ett tydligt svenskt regelverk.

-Vi upplever att vi har fått ett mycket positivt bemötande. Det är en fråga man prioriterar, man inser vilka möjligheter som finns för Sverige, säger Karin Nilsdotter.

Hittills erbjuder Spaceport Sweden rymdskutt på upp till 10 000 meters höjd i Frankrike. Det franska företaget Novespace ska börja ta upp privatpersoner i ett specialdesignat Airbusplan från och med i mars i år, och Spaceport Sweden är återförsäljare i Norden.

Flygningarna kallas för parabelflygningar och låter passagerarna uppleva känslan av tyngdlöshet under några minuter. Flygplanet flyger upp och ner i mjuka kurvor, och känslan av tyngdlöshet uppstår på vägen ner från kurvans topp.

Äventyret kostar ungefär 51 000 kronor och Spaceport Sweden har hittills sålt sex flygningar.

-Det har faktiskt varit jättestor efterfrågan. Nu jobbar vi för att kunna erbjuda det i Sverige också, säger Karin Nilsdotter.

I Kiruna erbjuder företaget också norrskensflygningar, där kunderna tas upp till ungefär 8 000 meters höjd för att komma nära norrskenet.

Spaceport Sweden ägs av ishotellet i Jukkasjärvi, riskkapitalbolagen Norrskenet och Inlandsinnovation, samt Lapland Resorts som driver skidanläggningen Björkliden.

Batteriet under lupp

February 11th, 2013

flyg_lop_dreamliner_468

Batterihaverierna i Dreamliner är en mardröm för Boeing. Hundratals ingenjörer och experter jagar felkällan dygnet runt, ett arbete som kan ta flera veckor. Under tiden får de nya planen inte flyga.

 

Den 7 januari utbröt en brand ombord på en Boeing 787 Dreamliner på Logan-flygplatsen i Boston i USA. Veckan därpå drabbades ett plan av samma flygplanstyp av rökutveckling och tvingades nödlanda på Takamatsuflygplatsen i västra Japan.

Vid båda incidenterna pekades litium­jon­batterierna snabbt ut som felkällan. Flygsäkerhetsmyndigheter världen över stoppade alla flygningar med de 50 Dreamlinerplan som hittills har tagits i trafik. Innan felet är funnet och åtgärdat får planen inte lämna marken – Boeing får inte ens göra testflygningar.

Nu pågår en febril jakt på orsaken till haverierna. En första misstanke var att batterierna nått för höga spänningsnivåer. Men enligt amerikanska NTSB, som utreder batteriet från Boston, så pekar sparad flygdata på att maxgränsen inte har överstigits.

Samma slutsats drar japanska myndigheter som analyserar Takamatsubatteriet, enligt japansk press. Endast 31 volt har registrerats, och batteriet ska tåla 32 volt.

NTSB har röntgat det svartbrända batteriet och undersökt det med datortomografi. De åtta battericellerna har plockats isär, och elektroder och andra detaljer granskas med svepelektronmikroskop. Utredarna undersöker även andra komponenter, däribland brända ledningar, styrelektronik och batteriladdare.

Myndigheten ser problemet som en mycket allvarlig flygsäkerhetsfråga, som kommer att ta veckor att utreda.

Boeing uppger att hundratals ingenjörer och experter på företaget arbetar dygnet runt för att hitta felkällan. Utredningar pågår även hos flera underleverantörer, som japanska GS Yuasa, som tillverkar problembatteriet, och franska Thales, som tillverkar kraftomvandlingssystemet.

Skräckscenariot för Boeing är att tvingas ersätta litiumjonbatterierna med någon annan batteriteknik. Förutom omkonstruktioner, förseningar och enorma kostnader skulle det innebära en svidande prestigeförlust.

Batterierna spelar en nyckelroll i Dreamliner. Planet förbrukar 20 procent mindre flygbränsle än liknande jetplan, men kräver fem gånger mer elektricitet, bland annat eftersom ett nytt elsystem ersätter traditionella pneumatiska system. Valet föll på litiumjonbatterier eftersom de har hög energitäthet, låg vikt och snabb laddning. Men det finns ett stort aber – brandrisken. Om ett litiumjonbatteri skadas eller överladdas kan en kemisk reaktion i värsta fall starta som gör batteriet allt varmare tills det exploderar och börjar brinna. Utredarna i Boston har hittat tecken på att fenomenet, som kallas ”thermal runaway”, har inträffat.

Boeing är först ut med att använda litiumjonbatterier i stor skala i flygplan. Men konkurrenten Airbus utvecklar en rival med beteckningen A350 som också har litiumjonbatterier. De tillverkas av franska Saft.

Boeing har order på fler än 800 Dreamlinerplan från 57 flygbolag över hela världen. En av kunderna är Norwegian, som beställt åtta plan. Det första ska levereras i april i år, och flygbolaget började i november sälja biljetter till sina första långdistansflygningar till New York och Bangkok. Informationschef Åsa Larsson berättar att Norwegian har dagliga kontakter med Boeing.

– Produktionen av vårt plan fortgår och vi har inte fått någon indikation på försening. Det är klart att vi tittar på en plan B, men det är ännu tre månader kvar till leverans, säger hon.

FAKTA Fler uppmärksammade batteribränder

Brinnande datorer

Under 2006 och 2007 tvingades Sony återkalla tio miljoner litiumjonbatterier som levererats till en mängd olika datortillverkare, däribland Dell, Apple, Lenovo och Toshiba.

Bakgrunden var flera rapporterade fall där batterierna lett till explosiva bränder.

Orsaken visade sig vara ett fel vid Sonys tillverkning av batterierna.

Chevy Volt tog fyr

Efter en krocktest med GM:s elhybrid Chevrolet Volt år 2011 stod bilen uppställd i tre veckor. Sedan tog bilens litiumjonbatteri plötsligt eld. Ytterligare en brand inträffade efter ett krocktest samma höst.

Bränderna fick stor uppmärksamhet, men ett drygt år senare bedömde den amerikanska myndigheten NHTSA att Chevy Volt inte var mer brandfarlig än vanliga bensinbilar.

Så snabbt var hoppet

February 10th, 2013

 

Hoppet genom ljudvallen snabbare än man trott

 

Nu finns en 71 sidor lång rapport som beskriver när Felix Baumgartner blev första människan att spränga ljudvallen i fritt fall.

Gripen i ökenstrid

February 1st, 2013

gripen_nevada

På lördag flyger åtta svenska Gripen hem från den amerikanska storövningen Red Flag i Nevada. Sverige har gjort lika bra ifrån sig som USA, summerar flygvapenchefen Micael Bydén. Efter incidenten på ditresan anser Gripen-piloter att lufttankningen måste bli säkrare.

 

Klockan är sju på morgonen i Nevadaöknen. Kontingentchef Anders Segerby och flygvapeninspektören Micael Bydén svarar lite sömndruckna om Red Flag och de svenska erfarenheterna av deltagandet med Gripen-systemet.

I nära två veckor har åtta av flygvapnets Gripen-plan övat tillsammans med stridsflygplan från USA, Nederländerna, Singapore och Förenade Arabemiraten utifrån den amerikanska flygbasen Nellis, 11 mil nordost om Las Vegas.

-Det man skulle önska är att fler skulle få vara på plats och se vad som händer. Vi gör ett jobb i nivå med värdlandet, summerar Micael Bydén erfarenheterna hittills.

Flygövningen Red Flag anses vara en av de största och hårdaste i världen. Sverige har deltagit två gånger tidigare, i Alaska respektive Nevada.

Sammanlagt 110 personer från svenska flygvapnet, inklusive piloter, tekniker och underrättelsepersonal, är på plats under Red Flag 2013. Efter nya flygpass under torsdagen och fredagen närmar sig den första etappen av hemresan till Sverige. På lördag lyfter planen hemåt igen från Nellis.

Att ett försök att lufttanka ett av Gripen-planen på deras väg till Azorerna på ditresan misslyckades oroar Anders Segerby. En prob – en lång arm som fälls ut från flygplanet – gick av när ett tankerplan skulle fylla på flygbränsle. Gripen-planen fick landa i England i stället och det skadade planet byttes ut.

-Det har hänt också hänt när vi flugit hemma att en prob gått sönder, så det var en av de scenarior vi räknade med skulle kunna hända på resan. Utrustningen betedde sig som väntat, flygplanskroppen bröts inte av utan proben bröts av vid en försvagning som den skulle, om krafterna blev för stora, säger han.

Exakt vad som gick fel ska granskas närmare men enligt Anders Segerby hade tankern någon typ av fel. Två militära tankerplan följer med när Gripen flyger över Atlanten, de är av modell KC-10, tillverkade av McDonnell Douglas.

-Utifrån ett pilotperspektiv är lufttankningen ändå något som måste förbättras framöver, säger han.

Vad är då de viktigaste poängerna med att delta i en jätteövning på amerikansk mark?

-Det är ett par saker. Dels handlar det om att få vara i en miljö med olika hotbilder, att delta i olika scenarior, dels om att öva tillsammans med flera länder. Det är en bra värdemätare på hur Gripen står sig, konstaterar Micael Bydén.

117 plan är på plats men alla deltar inte samtidigt. Men exempelvis 60-70 plan kan medverka samtidigt i olika spelade hotscenarior och strider.

Sverige flyger normalt med sex Gripen åt gången, i en rote (två plan) och i en fyrgrupp. Försvarsmakten har med sig laser och gps-styrda precisionsbomber (så kallade GBU) samt ammunition till Gripens automatkanon. Olika fientliga luftvärn simuleras men störsändare används på riktigt.

Två amerikanska divisioner av F15- och F16-plan utgör fiendeplan och är permanent stationerade på Nellis. De är dock ommålade så att de inte ska likna amerikanska flygplan, utan kan spela upp hot från andra stater. Utöver flygstridskrafter deltar också allt från satelliter till mänskliga spioner

Gårdagens strid (onsdag) gick för svensk del ut på att leta upp och slå ut markmål. Gripen-planen och dess allierade skulle hitta Scud-missiler på fordon som färdas på vägar och i ökenterrängen, med fientliga jaktplan i närheten.

-Den här övningen verkar snarlik den operativa uppgift ni hade i verkligheten i Libyen 2011?

-Ja, det här har vi vana från FN-insatsen Unified Protector, säger Anders Segerby.

Fram till i går morse hade de svenska planen genomfört nio pass, i princip ett i dagsljus och ett i mörker varje övningsdygn.

Ett pass kunde dock inte genomföras på grund av dåligt vädret en dag och ett annat eftersom flygplanet Air Force One, med president Barack Obama ombord, i tisdags flög till Las Vegas och Red Flag stoppades under fem timmar, berättar Anders Segerby.

Hur förhåller sig då Gripen-systemet i förhållande till de utländska flygstridskrafterna?

-Vi står oss bra, vi har bra uthållighet och kan hålla oss i luften länge jämfört med andra plan i och med att vi kan lufttanka, säger Anders Segerby. Han är också nöjd med kommunikationen med andra länders piloter och flygsystem.

Bland de svenska piloternas erfarenheter finns också en hel del nyttiga tekniska erfarenheter som de tar med sig hem.

På telekrigssidan har övningarna visat på luckor som behöver täppas till, enligt Anders Segerby, som också nämner att radiosambandet behöver få än bättre kryptering och störningsskydd.

-Jag kan tänka mig att de tekniska resultat vi kommer hem med kommer att ge ganska så många människor jobb i ett par månader framöver, säger han.

Svenskarna har dock sluppit möta det mest fruktade planet av de som deltar vid Red Flag 2013 – den amerikanska avancerade smygaren F22 Raptor – som motståndare. Raptor-planen är nämligen i stället en av Gripens allierade i luften.

Nu hoppas Anders Segerby på att klara ännu ett par pass bra och därefter på svag medvind under hemresan.

-Om allt går som vi vill landar vi i Ronneby på onsdag i nästa vecka.