Archive for July, 2013

SAS i nya samarbeten med amerikanska flygbolag

July 17th, 2013

landar

 

Ut United och in Delta. Det är en av effekterna av att SAS ännu står utanför de särskilda samarbeten på USA-trafiken som flera stora europeiska flygbolag bygger upp. Dessutom finns också Virgin America med på listan över nya samarbetspartners.

 

I början var SAS en given partner i det särskilda samarbetet mellan Lufthansa, United Airlines och Air Canada. Tanken var att de fyra bolagen skulle samarbeta om trafiken över Atlanten, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. SAS står dock utanför, även om bolaget dementerar att det skulle handla om en uteslutning, mer om att något direkt erbjudande inte kommit från de andra bolagen.

Istället har American Airlines blivit en alltmer synlig partner till SAS inom ramen för USA-trafiken. Visserligen är American med dels i Oneworld-alliansen, dels i ett särskilt atlantsamarbete som British Airways och Iberia driver och där Finnair nyligen blev medlem. I första hand gäller samarbetet med AA så kallade ”closed fares”, alltså specialpriser till resebyråer och paketarrangörer.

Virgin America är enligt SAS en ny partner för inrikestrafiken i USA. Bolaget startade 2007 och flyger idag till ett tjugotal destinationer i USA och Mexico med en flotta av Airbusflygplan i 320-familjen. Bolagets hub ligger i San Fransisco, dit SAS startade trafik i mars. American å sin sida är starka på östkusten med en stor hub i Chicago.

 

Elhybrid flyger tyst och snålt

July 11th, 2013

Seriehybridplanet DA36 E-Star 2 visades förra veckan på flygmässan i Paris. Det tysta planet spar 25 procent bränsle.

 

seriehybplan468

 

Planet är andra generationens seriehybrid från Diamond Aircraft, EADS och Siemens. För två år sedan gjorde den första generationen sitt premiärlyft. Då ville man testa att tekniken över huvud taget fungerade.

När andra generationens plan gjorde sin timslånga jungfrufärd var målet att få ett plan i luften som även har kommersiella framtidsutsikter.

Planet är utrustat med en elmotor på 65 kW som driver propellern. Motor och omriktare har utvecklats av Siemens, batteriet kommer från EADS. Batteriet laddas under färden av en generator som drivs av en liten Wankelmotor, som kan gå på optimalt varvtal.

Jämfört med den tidigare generationen väger det nya drivpaketet 100 kg mindre. Per kg ger motorn i DA36 E-Star 2 fem gånger mer kraft än konventionella propellermotorer. På sikt räknar Siemens med att även kunna använda högtemperatursupraledare i drivpaketet.

Drivtekniken kan enkelt skalas upp och skulle mycket väl kunna användas i kommersiella plan för mellan 50 och 100 passagerare. Tack vare bränslebesparingen på 25 procent skulle flygbolag kunna sänka sina driftskostnader rejält. Drivmedel svarar för en tredjedel av driftskostnaderna. Dessutom minskas utsläppen, där den globala flygverksamheten i dag står för 2 procent av de samlade koldioxidutsläppen.

En annan viktig miljöaspekt är bullret från flygmotorer, provflygplanet är avsevärt tystare än ett konventionellt flygplan.

Parterna ska nu arbeta fram seriehybridutrustning för användning i såväl småflygplan, passagerarplan som helikoptrar. Man hoppas på certifiering av drivsystemet inom tre till fem år.

Flygplanet med 12 000 solceller

July 11th, 2013

Ett flygplan, det första i sitt slag, har landat i New York efter en tvåmånaders resa i USA. Planet drivs enbart av solceller.

Flygplanet Solar Impulse har fyra propellrar som drivs av energi från 12 000 solceller som sitter på planets vingar.

Planet är det första i sitt slag som kan flyga på natten.

Motorerna drivs då av uppladdningsbara batterier.

I dag landade flygplanet på flygplatsen John F. Kennedy, rapporterar Reuters.

18 timmar tidigare hade planet lyft från en flygplats utanför Washington. Det blev den sista rutten på en tvåmånaders resa över USA.

Planet uppges ha en vingbredd som en jumbojet och en vikt som en mindre bil.

Flygplansprojektet startade 2003 med syfte att uppmärksamma teknik för ren energi och har involverat  ingenjörer från Swiss (rulltrappor), montörer från Schindler och forskning från Solvay.Solarimpulse3_468solarimpulse1_468

Plan utan bränsle korsade USA

July 8th, 2013

Ett flygplan helt drivet av solenergi landade på lördagen i New York. Resan inleddes för över två månader sedan och har innehållit flera mellanlandningar.

original

 

Med en fart på i genomsnitt 27 kilometer i timmen tog den sista delsträckan – från Dulles internationella flygplats utanför Washington DC till New York City – 18 timmar och 23 minuter att tillryggalägga. Avståndet motsvarar på ett ungefär det mellan Stockholm och Göteborg.

Det ultralätta experimentplanet Solar Impulse har en jumbojets vingbredd men väger inte mer än en personbil. Det har fyra propellrar som drivs med energi från 12 000 solceller som finns på vingarna. Solcellerna laddar batterier som gör att planet även kan flyga under natten, när solen gått ned. Solcellsplanet har i sin nuvarande utformning endast plats för en person – piloten.

 

Syftet med projektet är att slå ett slag för ren energi, skriver nyhetsbyrån Reuters. Det inleddes 2003 med en tioårig budget på motsvarande 740 miljoner kronor totalt. Innovatörerna bakom planet – den schweiziske psykiatrikern och aeronauten Bertrand Piccard och landsmannen André Borschberg, pilot och affärsman –  siktar på att flyga jorden runt med ett liknande plan någon gång 2015.

Pilotfel kan ligga bakom kraschen

July 7th, 2013

 

Lördagens flygkrasch i San Francisco orsakades inte av tekniska problem, enligt flygbolaget Asian Airlines.

 

flygkrachflygkrach

 

– I nuläget bekräftar vi att det inte var några problem som orsakades av 777-200-planet eller dess motorer, sade vd:n Yoon Young-Doo vid en presskonferens i Seoul på lördagen, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Uttalandet antyder att kraschen orsakades av den mänskliga faktorn. En haverikommission ska utreda vad som orsakat olyckan.

 

 

Saab bygger första Gripen E

July 7th, 2013

 

ALMEDALEN. 39-8. Så heter den första versionen av nya stridsflygplanet Gripen E.  Saab har nu börjat bygga ett provflygplan åt svenska försvaret.

gripen200-125

 

 

 

 

Saab Aeronautics i Linköping har nu börjat att bygga det första provflygplanet av nya Gripen E. Det är det första i en förserie som kommer att bestå av tre provflygplan. Det uppger Ulf Nilsson, chef för Saabs Sverige produktion, som på tisdagen besökte Almedalen i Visby.

Det nya flygplanet ingår i den utvecklingsbeställning som den svenska regeringen och försvarsmakten lagt på Saab genom Försvarets materielverk.

Planet konstrueras med hjälp av ett helt nytt skrov av aluminium och komposit. Det Saab börjat med är att bygga den så kallade mellankroppen. Samtidigt återanvänds komponenter från äldre Jas-plan.

– Det är ett stort antal delar från olika system som återanvänds, säger Ulf Nilsson.

Bland annat uppger han att det handlar om delar från bränslesystemet, hydraulsystemet samt katapultstolen som piloten sitter i.

Hur kommer det sig att ni börjar bygga planet just nu inför juli, när industrisemestern börjar?

– Vi har ju ett program och ett åtagande gentemot svenska staten att följa, men det är klart att folk kommer att ta semester också, säger Ulf Nilsson.

-Det roliga är dock att nu har vi alla delar framme, allt är på plats.

Det finns ju en tidigare version av nästa generations Jas 39 Gripen, ett demo-plan, kallat Gripen NG. Hur skiljer sig de åt?

– Demoprogrammet gick ut på att demonstrera teknik och arbetssätt. Nu implementerar vi tekniken och använder ny metodik fullt ut. Gripen E får bland annat ny radar och ny motor.

Ulf Nilsson beskriver att det nya skrovet på Gripen E både blir längre, tjockare och tyngre, än Gripen NG:s, som är en ombyggd Jas 39 Gripen B.

– Planet är längre eftersom vi behöver balansera tyngpunkten på ett nytt sätt, förklarar han.

En annan nyhet är att motmedelsystemet och radarsystemet integreras för att fungera tillsammans. Detta kallas Multifunction system, MFS, och innebär att piloten i princip får ögon i nacken när denne ska försvara sig under en attack.

-Det är ett stort tekniksteg, menar Ulf Nilsson.

Provflygplanet 39-8 kommer att bli svenska statens egendom. I avtalet mellan staten och Saab finns dock en avbeställningsklausul som regeringen kan åberopa om man i partnerlandet Schweiz beslutar sig för att rösta nej till den föreslagna finansieringen av 22 Gripen E i landets parlament.

Vad händer på Saab om det blir nej i Schweiz?

-Egentligen ingenting. Vi har ett åtagande gentemot svenska staten som vi nu arbetar med att fullfölja, säger Ulf Nilsson.