Archive for December, 2013

Rysslands nya attackhelikopter

December 28th, 2013

Femte generationens helikopter klar 2017

 

 

Det kan ta tre år att utveckla en femte generationens attackhelikopter och börja testa en prototyp, säger chefen för Russian Helicopters, Andrei Shibitov, enligt nyhetstjänsten Ria Novosti.

Man utgår från helikoptern Mi-28N Night Hunter, och ger den nya helikoptern beteckningen Mi-28NM. Utvecklingsarbetet har pågått sedan 2008.

Shibitov preciserade inte närmare egenskaperna för denna femte generationens helikopter, men enligt Ria Novosti har han i tidigare uttalanden sagt att en sådan framtida helikopter måste ha liten radarträffbild, större räckvidd, avancerade vapenkontrollsystem, möjligheten att strida mot jetflygplan och en topphastighet på upp mot 600 km/h.

Basmodellen Mi-28N har en toppfart på 300 km/h och en räckvidd på 435 km. Startvikten är 10900 kg. Helikoptern kan hovra upp till 3600 meters höjd, och har en max flyghöjd på 5600 meter. Starteffekten är 2 x 2200 hästkrafter. Sedan 2003 är Mi-28N och Kamov Ka-50 ryggraden i den ryska styrkan av attackhelikoptrar.

 

Brasilien köper svenska Jas

December 18th, 2013

 

 

 

JASGRIPEN

 

Brasilien har efter tio års diskussioner beslutat att köpa Saabs stridsflygplan Jas Gripen. Det bekräftar Brasiliens försvarsminister för AFP.

 

ffären är enligt brasilianska medier värd 31 miljarder kronor och inbegriper 36 flygplan och bekräftas för flera medier i Brasilien av politiska och militära källor, skriver bland andra Jornal do Brasil. I ett första skede kommer det inledningsvis att handla om tolv plan av typen Jas Gripen NG som ska levereras 2018.

Affären blir den största hittills när det gäller Jas Gripen utanför Sverige.

Tidigare på onsdagen fick Saab bekräftat den produktionsorder, som förhandlades fram med svenska försvaret i februari, på 60 Jas Gripen E/F-plan en order värd 90 miljarder kronor under 30 år och 47 miljarder i inledningsskedet.

Jas Gripens främsta konkurrenter i Brasilien har varit franska Dassault Rafale och amerikanska F/A-18, tillverkat av Boeing.

Enligt brasilianska medier föll F/A-18 bort efter spionaklagelserna mot amerikanska underrättelseorganisationen NSA som ska ha avlyssnat Brasiliens president Dilma Rousseff. Franska Rafale, som var den tidigare presidenten Lulas favorit, föll bort sedan underhållskostnaderna visat sig vara för höga.

Spionanklagelserna tas upp av flera brasilianska medier som nämner att dessa var ett tungt vägande skäl till att det amerikanska alternativet valdes bort. Det skriver bland annat Folha de São Paulo.

Kritiken mot Jas Gripen har varit att planet inte visat sin prestanda i strid, för Gripen har det enkla datorsystemet talat, ett system som kan integreras med olika typer av luftförsvar.

Beslutet om affären kommer att meddelas vid en presskonferens i Brasilien klockan 20 svensk tid och till dess vill Saab inte kommentera uppgifterna säger informationschefen Helene Lindstrand till DN.

Presskonferensen hålls av försvarsminister Celso Amorim och flygvapenchefen Juniti Saito.

Saab och Boeing bygger plan för US Air Force

December 9th, 2013

t38_us_air_force_468_220

 

Saab och Boeing ska tillsammans bygga ett nytt avancerat skolflygplan för det amerikanska flygvapnet US Air Force.

 

Därmed bekräftar företagen rykten som förekommit en tid om att Boeing valt Saab som samarbetspartner för uppdraget att utveckla och tillverka ett nytt skolflygplan som ska ersätta det föråldrade planet T-38 Talon, byggt av Northrop, och i tjänst sedan 1961.

Boeing ska ha imponerats av det skolflygplan som Saab utvecklade för svenska flygvapnet, Saab 105, och som togs i tjänst 1967.

I ett pressmeddelande säger de båda företagen att de ser fram emot den kommande upphandlingsprocessen, där det amerikanska flygvapnet ska välja mellan presenterade projekt. Det amerikanska flygvapnets T-X-program omfattar flygplan och träningslösningar som ska förbereda amerikanska stridspiloter de kommande 40 åren.

Flygvapnet planerar att ersätta dagens T-38 med ett nytt “Advanced Pilot Training Family of Systems”, som förväntas uppgå till 350 flygplan och tillhörande system.

Boeings och Saabs lösning utgår från ett helt nyutvecklat skolflygplan.