Archive for December, 2016

Svenska småflygplatser föredrar fjärrstyrning

December 22nd, 2016

fjarrstyrd-flygplats

I fjol blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen med fjärrstyrd trafikledning. Nu följer tre andra svenska flygplatser efter, och fler är på gång.

 

Våren 2015 började planen på Örnsköldsviks flygplats dirigeras på distans från ett flygledartorn i Timrå, med så kallad Remote Tower Services (RTS). Det var första gången i världen som flygtrafikledning gjordes fjärrstyrt, och systemet är fortfarande det enda i sitt slag som godkänts för operativ drift. Tekniken har utvecklats av Saab i samarbete med Luftfartsverket (LFV), och inom det närmaste året räknar LFV med att även Linköpings och Sundsvalls flygplatser fjärrstyrs från samma anläggning.

Nu meddelar Scandinavian Mountains Airport – som ägs av ett antal aktörer inom fjällturism, och som bygger en helt ny flygplats i Rörbäcksnäs mellan svenska Sälen och norska Trysil – att den nya flygplatsen ska fjärrstyras med RTS.

PA Consulting Group, som bistår flygplatser med RTS-implementering och andra former av digitalisering och automation, har frågat samtliga kommunalt och privat ägda flygplatser i Sverige (31 stycken) hur de ställer sig till RTS. 24 stycken har medverkat i undersökningen, och enligt PA Consulting tänker ett tiotal av dem övergå till fjärrstyrd digital flygledning inom en femårsperiod.

– Huvudsakligen handlar detta om små flygplatser, som har begränsat med trafik och svårt att gå runt. För dem är det viktigt att effektivisera och se över kostnaderna, säger Anders Adrem, Global Head of Aviation på PA Consulting.

Förutom lägre kostnader anger flygplatserna, enligt PA Consultings undersökning, ökad tillgänglighet, minskad sårbarhet och förbättrad säkerhet som huvudsakliga skäl till beslutet.

– Det som anges som det främsta hindret för implementering av RTS är den initiala investeringen. Det handlar inte om jättestora pengar, men det kan vara svårt att räkna hem för en liten flygplats. Kommuner och beslutsfattare borde söka nya finansiella lösningar och affärsmodeller, för detta skulle kunna bidra till en bättre infrastruktur för flyget och hjälpa till att hålla glesbygden vid liv. Tänkbara lösningar kunde kanske vara någon form av leasingavtal, eller att flera flygplatser går ihop och delar på ett system, säger Anders Adrem.

Kameror på drönare kan tillåtas igen

December 21st, 2016

dronare

Efter en omstridd dom i höstas blev det i princip förbjudet att fotografera och filma från drönare. Nu vill regeringen ändra på det.

 

Drönarkameror ska enligt utslaget i Högsta förvaltningsdomstolen betraktas som övervakningskameror  och för att få använda sådana krävs tillstånd från länsstyrelsen, vilket är svårt att få. Kritiken mot domen var hård på vissa håll.

SVT ansåg att domen skulle innebära problem, inte bara för public service utan “de flesta som i dag gör tv”, sade programchefen Ulf Johansson. Branschorganisationen UAS Sweden befarade att tusentals jobb skulle gå förlorade.

– Nu vill vi ändra på lagstiftningen så att man inte längre ska behöva tillstånd för drönarkameror, säger justitieminister Morgan Johansson (S) till TT.

Förslaget, som på måndagen gick ut på remiss, blir så småningom en proposition, och Johansson tror att riksdagen kommer att gå på regeringens linje. Till sommaren kan den nya lagen träda i kraft.

Många kommer att påverkas av de nya drönarreglerna, bland annat personer som jobbar inom skogs- och jordbruk, med räddningsarbete eller med journalistik. Morgan Johansson påminner dock om att annan lagstiftning som kan vara aktuell i sammanhanget är oförändrad.