Archive for March, 2017

Regeringen: Vi inför flygskatt

March 19th, 2017

Trots kritik från flygbranschen går regeringen vidare med förslaget att införa en flygskatt för passagerarflyget.

 

Beskedet lämnades av finansmarknadsminister Per Bolund (S) på onsdagen. Planen är att skatten ska införas från 1 januari nästa år. Under våren ska en lagrådsremiss bli klar. Flygskatten kommer att ingå i höstbudgeten, är tanken.

Syftet med skatten är att dämpa ökningen av svenskarnas flygresor för att minska utsläppen. Skatten beräknas också ge intäkter till staten på cirka 1,7 miljarder kronor.

– Det är rimligt att man betalar för den klimatpåverkan som ens resande orsakar, säger Per Bolund till DN.

Intäkterna ska användas främst för att sänka arbetsgivaravgiften för den första anställda i ett företag.

– Det blir en ny skatteväxling i politiken. Vi ska ta ut avgifter från det som leder till miljöpåverkan och ger det så att fler kan anställda. Vi prioriterar småföretagen, säger Per Bolund till Svd.

Enligt förslaget ska flygresor beskattas med mellan 80 och 430 kronor per passagerare, beroende på resans längd. En resa inom Sverige och Europa beskattas med 80 kronor, till destinationer upp till 600 mil från Arlanda med 280 kronor och resor längre bort med 430 kronor. Barn under 2 år omfattas inte.

I utredningen inför förslaget beräknas att en flygskatt kommer att göra att färre tar flyget, men att det endast kommer att dämpa ökningen. En flygskatt väntas leda till att utsläpp av koldioxidekvivalenter kan undvikas med mellan 0,08 till 0,2 miljoner ton per år. En koldioxidskatt för flyget skulle vara mer lämpad för att få branschen att gå över till mer bränslesnåla plan och att använda bioflygbränsle, enligt utredningen. Men internationella regelverk och överenskommelser gör att det inte är möjligt.

En generell flygskatt är ändå att föredra framför att inte göra något, resonerar utredningen – i alla fall i väntan på nya, internationella överenskommelser.

Från flygbranschen har kritiken mot en skatt varit hård. “Det snabbaste sättet att minska utsläppen, förutom att gå över till biobränsle, är att flygen står på marken. Men att minska resandet kommer också att få konsekvenser. Näringslivet behöver tillgänglighet, och varje resenär genererar jobb, arbetstillfällen och tillväxt” sa organisationen Svenskt flygs generalsekreterare Anna Wilson till Ny Teknik tidigare i år.

Läs mer: Följ med flygteknikerna i Boeings Dreamliner 787-8

Norwegian aviserar att det kan bli fråga om att dra in långlinjer från Sverige, och att inte starta nya långlinjer. Ett exempel är linjen Stockholm-San Francisco, som startade 2014. Ett annat är en planerad linjen mellan Göteborg och New York.

– Nu är den helt utesluten, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, till Svd.

Flera aktörer varnar i remissvaren också för att en flygskatt kan slå hårt mot små regionala flygplatser. Naturvårdsverket är positiv till en flygskatt, men vill att de enskilda resorna ska beskattas med högre belopp.

”Även om det är en låg skatt som utredningen föreslår, tydliggörs det vad flygets påverkan på klimatet kostar” skriver enhetschef Johan Bogren på Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.

Saabs hetaste Gripen-spekulanter

March 18th, 2017

Kontraktet med Brasilien har gjort att Colombia nu visar intresse för Jas 39 Gripen. Landet är ett av många som Saab hoppas kunna sälja flygplan till i framtiden.

 

Saab arrangerade på onsdagen för femte året i rad sitt Gripenseminarium i World Trade Center i Stockholm. Några nyheter var inte utlovade utan seminariet hade snarare karaktären av en lägesuppdatering.

Plan finns för närvarande i Sverige, Tjeckien, Ungern, Sydafrika och Thailand. Kontrakt har också slutits med Brasilien om utveckling och produktion av 36 Gripenplan.

För snart ett år sedan presenterades den nya generationen plan, det enkelsitsiga Gripen E som även kommer i en dubbelsitsig F-variant. Flygtester väntas ske under andra kvartalet 2017, och företaget håller tidsplanen, berättade Saabs Gripenchef Jerker Ahlqvist. Brasilien och Sverige har lagt beställningar.

– Vi rör oss gradvis mot flygtester och första leveranserna sker 2019, sa han.

Samtidigt betonade han att den befintliga C/D-generationen kommer fortsätta att utvecklas och marknadsföras under åtskilliga år framöver. Dessutom sker utvecklingsarbete på förstudienivå kring att lansera en hangarvariant av Gripen, kallad Maritime. Arbetet sker i samarbete med brasilianska ingenjörer.

– Vi har också en begäran om information från Indien på hangarvarianten, sa han.

Marknadschefen Richard Smith berättade att fokus nu ligger på att utvidga ”Saabs globala fotavtryck” för att på så sätt sälja ännu fler plan.

I Europa hoppas man att Finland ska ersätta sina F/A-18 Hornet med Gripen E/F.

– Vi svarade på en begäran om information från Finland i slutet av förra året. Det här året har vi börjat demonstrera planet.

Saab inväntar just nu svar från Belgien som vill byta ut sina F-16-plan samt övervakar läget i Schweiz som kan vara på väg att köpa in nya plan.

Tack vare kontraktet i Brasilien har också Colombia visat intresse för E/F, enligt Smith. Näringsminister Mikael Damberg undertecknade på tisdagen ett avtal om försvarssamarbete på plats i Colombia, enligt Sveriges Radio.

– Vi har börjat öppna upp en dialog med Colombia, sa Richard Smith på presskonferensen.

Givetvis nämnde han också det som han menar kan bli en ”game changer” för Gripen-programmet – Indien.

– Framför allt på grund av antalet plan. Vi talar om 150 plan eller fler. Vi arbetar aktivt där.

Läs mer: Nya Gripen utmanar ryska stridsflygplanen

Gällande C/D-generationen har företaget förhoppningar om att sluta kontrakt med åtskilliga länder:

– Genom att bygga vidare på framgångarna i Tjeckien och Ungern arbetar vi nu hårt i centrala och östra Europa. Kroatien har behov av att byta ut sina plan. Sverige fortsätter sin dialog med Slovakien. Vi är fortsatt optimistiska om att vi kan sluta ett avtal. Vi skickade i veckan ett svar på offertförfrågan från Bulgarien gällande C/D-plan, sa han och rörde sig senare över till Asien:

– Vi måste bygga vidare på framgången i Thailand. Vi har befunnit oss i marknadsföringsfasen några år i Indonesien. Vi har öppnat ett kontor i Filippinerna. I Malaysia har vi varit ganska aktiva i flera år. Vi har personer på plats i Kuala Lumpur som ska hjälpa oss att öppna den marknaden.

Sverige för också diskussioner med Botswana.

Den stora skillnaden mellan försäljning av C/D kontra E/F handlar främst i antalet plan kunderna är intresserade av, fortsatte han.

– Gällande C/D tenderar det att handla om 8–14 plan. Gällande E/F handlar det snarare om 30–60 plan, sa han.

Avslutningsvis menade Richard Smith att marknaden just nu ser ljus ut.

– Nu behöver vi få in fler affärsförslag för att säkra framtiden men också sluta de kontrakt vi har möjlighet att sluta, sa han.

Drönaren sköter din inventering

March 17th, 2017

Att med jämna mellanrum inventera lagret är en tråkig men nödvändig uppgift. En ny drönare uppges göra jobbet åt dig.

 

Trucktillverkaren Linde material handling presenterade nyligen på logistikmässan Logimat i Stuttgart sin första prototyp på en inventeringsdrönare.

Den rör sig upp längs pallagret och fotograferar kontinuerligt vad som finns där, inklusive streckkoder. Längs golvet följs drönaren av en automatiserad pallastare som via en kabel förser den med ström. Navigationsteknologin i palltrucken hjälper drönaren att hitta rätt även i utrymmen som saknar GPS-mottagning.

Informationen som systemet samlar in förs över till ett system där användaren får tillgång till plats, streckkod och bilder.

Lösningen kallas Flybox och lanseras tidigast under 2018.