Archive for April, 2018

Flygbolaget stoppar beställning av Airbus – köper Boeingplan i stället

April 11th, 2018

American Airlines avbokar en beställning på 22 plan av modell A350 från franska Airbus, som lades 2013.

 

I stället väljer flygbolaget att köpa plan från konkurrenten, amerikanska Boeing. Flygbolaget beställer flygplan av modellen Dreamliner, dels 22 av typ 787-8, som ska börja levereras 2020, dels 25 stycken 787-9 med tänkt leveransstart 2023.

Den ursprungliga ordern lades av US Airways, som köptes upp av American Airlines 2013.

– Till slut var vårt mål att förenkla flottan, vilket gjorde 787 till ett mer attraktivt val, säger American Airlines chef Robert Isom, som beskriver valet som tufft, och att båda konkurrenterna gjort ”aggressiva ansträngningar”.

Listpriset på beställningen från Boeing är 12 miljarder dollar, motsvarande 100 miljarder svenska kronor.

SAS satsar miljarder på nya flygplan – beställer 50 Airbus A320

April 10th, 2018

Flygbolaget SAS har lagt en stororder om 50 nya flygplan till 2023. En avgörande affär för att bolaget fortsatt ska vara konkurrenskraftiga på en tuff marknad, enligt bolagets vd Rickard Gustafson.

 

SAS beställer 50 nya flygplan av typen Airbus A320 neo med leveranser från våren 2019 till 2023, en order i mångmiljardklassen. Enligt vd Rickard Gustafson är beställningen oumbärlig för SAS.

– För oss är det här helt nödvändigt att byta ut den existerande flottan mot mer moderna, effektiva och hållbara flygplan.

Landar senast 2023

De första 15 planen med leverans från våren 2019 till 2021, har säkrats genom avsiktsförklaringar med leasinggivare. De resterande 35 kommer att levereras direkt från Airbus fram till 2023.

Listpriset på de 35 flygplanen, inklusive motorer, som beställs från Airbus uppgår till strax under fyra miljarder dollar (cirka 33 miljarder kronor). Men från det kommer det att dras rabatter som överenskommits mellan SAS och Airbus.

Leasar flygplan

Hur stor del av ordern som flygbolaget finansierar ur egen ficka, genom eget genererat kassaflöde vill dock inte Rickard Gustafson gå in på i nuläget.

– Än så länge är det något som vi får utvärdera. Men jag kan säga att leasinglösningen har varit en attraktiv finansieringsmöjlighet för oss tidigare.

På frågan om miljardsatsningen kommer att gå ut över bolagets kunder svarar Gustafson att investeringen krävs för att SAS fortsatt ska vara konkurrenskraftiga på den tuffa marknaden.

Effekterna av ny skatt

Angående flygskattens konsekvenser för SAS, som började gälla från och med den 1 april, kan den medföra höjda biljetpriser, enligt vd:n.

– Det är lite för tidigt att dra några slutsatser men om konkurrensen tillåter det vill vi lägga det på konsumenten. Den är tänkt som en avgift.