Archive for January, 2020

Flygbro ska rädda hem människor från influensan i Kina

January 30th, 2020

Allt fler flygbolag stänger trafiken till Kina. Samtidigt flygs en rad specialcharter från olika länder för att hämta hem det egna landets medborgare. Tyska Luftwaffe är just nu på väg till staden Wuhan.

Listan över flygbolag som ställer in flygningar till Kina blir allt längre med British Airways som en av de senaste i raden. Innan dess har bland andra Korean Air, Asiana, EVA Air, Lion Air, Air India och Roayal Air Maroc ställt in trafiken till olika kinesiska destinationer.
I skrivande stund har SAS ännu inte fattat något besked om att stoppa trafiken till de tre destinationerna, Hong Kong, Shanghai och Beijing.- Vi följer hela tiden utvecklingen noga där arbetsgruppen här hos oss följer de rekommendationer som bland andra WHO, IATA, EASA och olika andra myndigheter ger ut. De löpande besluten är hela tiden sammanvägda av de olika källorna och naturligtvis är säkerheten för passagerare och besättning en avgörande faktor, säger Presschefen Freja Annamatz till Flygtorget.
I takt med det minskande antalet reguljära linjer till och från Kina har allt fler länder nu börjat planera för att skicka in specialchartrade flygningar för att hämta det egna landets medborgare. Det gäller i första hand till staden Wuhan, där Coronasmittan av allt att döma har sitt ursprung.
I början av veckan lättade en B747-400 från fraktbolaget Kalitta Air därifrån med 240 stolar i lastutrymmet, fyllda till sista plats. Den var chartrad av amerikanska State Department och när maskinen landade i Anchorage genomgick alla passagerare medicinsk undersökning innan maskinen fortsatte till Kalifornien.
Lågkostnadsbolaget Scoot har redan flugit ett par specialflygningar mellan Singapore och Wuhan och genomför idag och i morgon ytterligare två rundor. Liknande åtgärder har andra flygbolag i Asen genomfört medan andra står stand-by för att kunna genomföra flygningar med kort varsel.
I Europa är det hittills Tyskland som fattat beslut om evakueringsflygningar. I går flög en av Luftwaffes A310-maskiner till Wuhan där det redan väntar en tysk besättning som ska flyga maskinen hem igen i kväll med uppskattningsvis 90 personer ombord.
Samtidigt byggs karantäner upp för att ta hand om passagerarna när de kommer till hemlandet. I Frankrike, som ännu inte skickat några specialflighter till Kina, har man redan bestämt att om och när det görs ska samtliga passagerare sättas i karantän i 14 dagar.

AIRBUS BYTER A380 MOT A321

January 28th, 2020

När Airbus lägger ner sin produktion av A380-flygplan får man mycket kapacitet i fabriken på Toulouses flygplats över och denna ska användas till att producera A321-flygplan som blivit mycket populära.

År 2021 ska Airbus avsluta sin tillverkning av superjumbon Airbus A380 och när detta görs så lämnas en produktionslina tom på tillverkarens anläggning i Toulouse. Produktionslinan som idag producerar två A380 i månaden ska sedan göras om för att kunna tillverka Airbus populära A321-flygplan.

Airbus har endast en slutproduktionsplats för A321-flygplan i Europa idag och det är i Hamburg, men med ytterligare en produktionslina i Frankrike ska man behålla sin produktion i framkanten av teknikutveckling och samtidigt öka kapaciteten samt flexibiliteten. Den ökade kapaciteten ska dock, enligt tidigare rapporter, inte innebära att Airbus ska tillverka fler A321-flygplan utan antalet leveranser från Toulouse-anläggningen av narrowbody-flygplan kommer att ligga kvar på samma nivå som tidigare.

Airbus tillverkar även A321-flygplan på sin fabrik i Mobile, Alabama och den nya produktionslinan för A321 i Toulouse kommer att göra Alabamafabriken och Hamburg sällskap under år 2022 då den ska vara i full drift. Dock skulle detta kunna ske tidigare då tillverkningen av A380-flygplan hade kunnat avslutats redan i år då tillverkningen av superjumbon just nu går på halvfart.

Klart: Sverige ska få egna brandflygplan

January 27th, 2020
Ett italienskt brandflygplan i arbetet med att bekämpa den omfattande skogsbranden utanför Ljusdal under sommaren 2018. Foto: Maja Suslin/TT

Frågan om Sverige behöver brandflygplan har dragits i långbänk och fick nytt bränsle efter de omfattande skogsbränderna under 2018. Nu har MSB satt ned foten och påbörjat en upphandling.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har påbörjat upphandling av en tjänst som består av två mindre vattenskopande brandflygplan med tillhörande besättning under 2020–2023, med möjlighet att utöka tjänsten till fyra flygplan under 2021–2023.

Varje flygplan ska kunna släppa minst 3 000 liter vatten per fällning, något som är minimikravet för att kunna bidra till EU:s civilskyddsmekanism. Jakob Wernerman, chef för nationella insatser och civilskydd på MSB, säger att flygplan och helikoptrar endast är ett komplement till insatser på marken, men att de kan spela en avgörande roll för att stoppa bränder i ett så tidigt skede som möjligt.

– Helikoptrarna som vi haft sedan 2019 har kunnat fälla 800–1 300 liter vatten. Flygplanen har en större kapacitet per fällning, och klarar också av att ganska snabbt ta sig över lite längre distanser, säger Wernerman.

Större medvetenhet

Inköp av skopande brandflygplan har varit på tapeten länge. Redan under 1990-talet provades en kanadensisk modell i Sverige men dåvarande Räddningsverket ansåg att planet var för dyrt.

Upphandlingen är ett led i ett regeringsuppdrag att stärka beredskapen och Wernerman förklarar att diskussionen om brandflygplanens vara eller icke vara fick ett uppsving efter sommaren 2018. Då hjälpte inlånade italienska och franska plan till med att släcka de omfattande bränderna.

– Vi ser också en annan medvetenhet både hos myndigheter och hos allmänheten att klimatförändringar leder till att skogsbränder även i vår del av världen kommer att bli mycket vanligare, säger han.

Större flygplan i framtiden

MSB vill att lärdomarna från arbetet med mindre skopande flygplan ska ligga till grund för att eventuellt upphandla större skopande flygplan, som är mer effektiva, i ett nästa steg.

– Vi behöver lära oss att fälla vatten från luften med skopande flygplan, vi har inte den erfarenheten i Sverige. Då tror vi att det lämpar sig ganska väl att använda den här typen av mindre flygplan som kommer att kunna användas enkelt och smidigt och som det är en annan prislapp på än de större skopande flygplanen, säger Wernerman.

Fakta: Så fungerar ett brandflygplan

Det finns olika varianter av skopande flygplan, beroende på vilken teknik de använder för att skopa vatten.

Vanligtvis flyger flygplanet strax ovanför vattenytan och skopar upp tusentals liter vatten på kort tid, därefter leds de till brandområdet av markpersonal och släpper vattnet över lågorna för att släcka dem.

Flygplanen kan landa i vattendrag som sjöar, floder och älvar. Processen försvåras om det är vågigt.

Vattendragen måste utrymmas innan en skopning kan genomföras.

Källa: MSB

Här ska svenska elflygplan testflygas

January 25th, 2020

Flygplatsen i Örnsköldsvik blir under de närmaste åren en testbädd för små elflygplan. Bland de första aktörerna är de svenska startupföretagen Katla och Heart Aerospace. ”Det Tesla och Einride gjort de senaste åren kommer att hända i luften de närmaste årtiondena”, säger Katlas medgrundare Gustav Borgefalk.

Rolls-Royce visar elflygplan

January 24th, 2020

Ett elflygplan som ska slå nytt hastighetsrekord. Rolls-Royce har nu premiärvisat en modell som de hoppas ska ta sig in i rekordböckerna i vår.

Motortillverkaren Rolls-Royce har storstilade ambitioner när det kommer till elektrifiering. Och ett av projekten vill de visa upp i vår – detta i form av ett elflygplan de hoppas ska slå nytt hastighetsrekord. Planet, som är en del av projektet “Acceleration the Electrification of Flight” (ACCEL), har målet att bryta 300 mph-gränsen vilket motsvarar att det ska flyga snabbare än 480 km/h.

Avtäckningen av planet skedde på Gloucestershire Airport. Enligt Rolls-Royce ska ACCEL sitta på flera tekniska nyheter. Bland annat så påstås det att batteriet har den högsta energidensitet som någonsin satts i ett flygplan. Exakt vad det innebär specificeras inte, men tillverkaren säger att det räcker för att flyga 200 miles (321 km) på en laddning. 

 Att bygga världens snabbaste elflygplan är inget mindre än en revolutionär förändring inom flyget. Det här är inte bara ett viktigt steg mot ett världsrekord, utan även ett sätt att hjälpa Rolls-Royce att utveckla kompetens och försäkra oss om att vi ligger i framkanten av teknikutveckling samt att vi spelar en fundamental roll i övergången till en global ekonomin med låga utsläpp, säger Rob Watson, chef för Rolls-Royce Electrical, i ett uttalande.

Flygplanets propeller drivs av tre elektriska axialmotorer och jämfört med ett konventionellt plan så snurrar propellern på mycket lägre varvtal. 

Tillsammans levererar de maximalt 750 hästkrafter (500 hk i marschgång) och under rekordförsöket utlovas en energieffektivitet på 90 procent.Rekordförsöket kommer att ske under våren 2020, och fram till dess kommer alla system att testas.