Boeing i blåsväder efter olyckan med Lion Air

November 19th, 2018 by mad_crille Leave a reply »

 

Boeing kände till de tekniska problem som är en del av orsaken till Lion Air’s krasch. Men man valde att inte informera piloter och flygbolag om dem. Nu växer kritiken mot att flygplanstillverkaren hållit inne med informationen.

 

I förra veckan utfärdade Boeing en så kallad ”operational bulletin” med instruktioner om hur piloterna skulle agera om samma typ av systemfel uppstår, som troligen orsakade Lion Air-kraschen utanför Jakarta.
Nu har även de amerikanska flygmyndigheterna FAA gått ut med en motsvarande varning. Det är ett Emergency Airworthy Directive där man i detalj beskriver vad piloterna ska göra om informationen från instrumenten inte korrelerar med varandra. Det är till stor del samma instruktioner som Boeing själva skickat ut och gäller alla flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 och 737 MAX-9. Sammantaget finns cirka 200 MAX i trafik idag.
Samtidigt växer kritiken mot att Boeing kände till att det kunde uppstå problem med anti-stall systemet. Det är utformat för att i ett kritiskt läge hjälpa piloten att automatiskt motverka en stall och kontrollera flyplanets vinkel i luften, med andra ord tar flygplanet automatiskt över och trycker ner nosen på flygplanet för att ta flygplanet ur stall. Men i vissa fall tvingar systemet, Maneuvering Characteristics Augmentation System, ner nospartiet på flygplanet med sådan kraft att piloterna inte kan kontrollera flygningen. Enligt uppgift var det en risk som kan uppstå när flygplanet flygs för hand, utan autopilot, och med hårda manövrar. Det är något helt nytt och beror på att motorkåporna till Leap-1B på Boeings MAX-maskiner har större diameter än någon annan 737-modell. För att de skulle få plats konstruerades dels höjden på landningsställen om, dels sitter motorerna tätare mot vingen, något som påverkar stabiliteten på hela flygplanet.
Men Boeing valde att inte informera piloter och flygbolag om hur den ändrade konstruktionen påverkar flygplanets rörelser i luften. Istället var beskedet att Boeing 737-800 och den nya MAX-familjen hade identiska flygegenskaper.
Inte heller de amerikanska flygmyndigheterna FAA, Federal Aviation Administration, som också kände till problemen, ansåg det nödvändigt att informera piloterna. Även de dras nu med i kritiken från flygbranschen.
Advertisement

Comments are closed.