Isbrytarna på Arlanda Helikopter

April 7th, 2010 by mad_crille Leave a reply »

Isen ligger fortfarande tjock i delar av Stockholms skärgård.
När skärgårdstrafiken inte når fram längs vattnet är helikoptertransport enda sättet att hålla kommunikationerna öppna.
– Is, snö och kyla är bra för affärerna, säger Anders Bernelind på Arlanda Helikopter.

På väg tillbaka mot basen i Åkersberga, efter att ha passerat havsbandet, Vaxholm, Fjäderholmarna och Lidingö, är det lätt att inse helikopterns möjligheter.

Piloten Petter Ersson prickar lugnt transportkärran som står uppställd utanför hangaren. En landningsplats på ungefär 4 x 2 meter. Med rotorn fortfarande igång på Jet Rangern sker ett snabbt passagerarbyte innan en ny tur ut mot den ännu isbelagda skärgården. Markutrymme är ingen stor fråga när det gäller att hålla trafiken till isolerade öar igång.

– Just nu flyger vi tre gånger i veckan åt Vaxholmsbolaget, säger AnneMarie Ejdepalm, flygkoordinator på Arlanda Helikopter. Isläget har gjort att båtarna inte kommer fram på många håll och då är helikopter det enda sättet att ta sig in till fastlandet. Det håller tre av våra maskiner igång oavbrutet.

Den bistra vintern har gett en välbehövlig ekonomisk knuff uppåt, efter ett tufft år när lågkonjunkturen slagit hårt mot en av företagets verksamheter: taxiflyg och charter. Från den egna basen i Åkersberga är det dessutom nära, både ut till skärgården och till landningsplatsen inne i Stockholm.

– Det tar tio minuter till Slussen, där vi har vår egen platta i Riddarfjärden, fortsätter AnneMarie. Det är faktiskt den ena av två tillåtna landningsplatser för helikoptrar i Stockholms stad, fler finns inte. Att landa på tak i stan, som man ser i olika actionfilmer, är det inte tal om.

Arlanda Helikopter startade 1991 i Gävle med en kombination av flygtrafik och flygskola av två flygintresserade bröder, Anders och Mats Bernelind. Än idag är verksamheten huvudsakligen familjeägd med en syster, hustru och dotter verksamma i företaget. Lägg därtill en utomstående minoritetsägare, piloten Johan Carlsson och bilden av ett litet, väl sammanhållet företag tonar fram.

– I Luftfartsverkets instruktioner krävs bland annat dokument för hur informations- och kommunikationsarbetet sker inom företaget. Men vi talar ju inte om något annat i familjen, vid köksbordet, i bilen, i hangaren, säger Anders Bernelind med ett leende. Det behövs ingen instruktion för det.

Från Gävle gick flytten ner till Arlanda men där blev det med tiden både dyrt och trångt i luften. Sedan 1997 sköts trafiken istället från de öppna fälten i Åkersberga utanför Stockholm. En hangar med plats för upp till 8 helikoptrar, kontorsbyggnad och en liten men fullt tillräcklig platta. Och ett i det närmaste fritt luftrum.

– Vi har tagit oss tid att bygga efter behovet, säger AnneMarie Ejdepalm. Nu har vi lokaler som är optimala för vad vi behöver. All trafik i området går härifrån och vi gör service, tillsyn och underhåll i hangaren. Helikoptrar behöver ju betydligt mer teknik än flygplan.
Flottan består av nio Bell-maskiner och en Augusta, samtliga med plats för 4-5 passagerare och med marschfart kring 200 km/h. Hälften är egna, hälften har andra ägare men flyger under bolagets operativa tillstånd.

Den största, en Bell 407, har en lyftkapacitet på 1 ton och ger den kraft som behöv vid olika lyft och transportuppdrag. Det finns inga planer på att växa i helikopterstorlek, dels av kostnadsskäl, dels för att det begränsar antalet landningsplatser och drar med sig miljöstörningar i form av högre buller.

– Idag under vintern står passagerartrafiken för nästan 80 procent men lyft, transporter och besiktning, är en viktig verksamhet också, säger Anders Bernelind. I de lägena har vi ett komplett manskap med pilot, två markoperatörer och eventuella transportfordon på marken. Det gör att vi kan klara ett uppdrag snabbt och utan stor miljöpåverkan.

En stor del av uppdragen kan klassas som samhällstjänst; transporter ut till isolerade öar, besättningsbyten på fartyg, vilddjursinventering, kraftledningsinspektioner, utsläppsspaning, olika besiktningsuppdrag med infraröd kamera. De ger stabilitet i företaget, särskilt som den konjunkturberoende charterverksamheten går på sparlåga just nu.

– Det har börjat vända nu, säger AnneMarie. Men fortfarande är det känsligt att hyra helikopter. Det är att sticka ut ur mängden på ett sätt som inte alltid ses med blida ögon här i Sverige.
Storleksmässigt är Arlanda Helicopter det största av en handfull helikopterföretag i Stockholmsområdet. I övrigt finns ett antal enmansföretag och, tyvärr, en och annan “svartåkare” som kör uppdrag utan giltig licens.

– Faktum är att vi inte har någon egen säljorganisation, säger Anders Bernelind. Vi får uppdragen på kontakter och det renommé vi har i branschen. I det läget tror jag att det faktum att vi är ett familjeföretag hjälper till. Det inger ett förtroende samtidigt som vi kan visa på hög kvalitet. Och det har definitivt hjälpt oss att klara av lågkonjunkturen. Så när isen tinar kommer vi att klara oss också framöver.

Advertisement

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.