Gripenplan kunde inte flyga

April 6th, 2011 by mad_crille Leave a reply »

De svenska Gripenplanen kunde inte genomföra de testflygningar som var planerade på onsdagseftermiddagen. Anledningen var att det inte finns rätt bränsle på basen Sigonella på Sicilien.

– Man har inte samma bränsle på basen här som Jasen kräver utan man har parallellt hållit på med en upphandling, säger pressofficeren Mattias Robertson till DN.se.

Drivmedlet som de åtta Gripenplanen kräver har en annan bränslemix och ännu har alltså ingen leverans anlänt.

– Det har gått så fort från att beslutet togs i fredags. Man vet aldrig exakt hur lång tid det kan ta för att få till leveranskedjan, säger Robertson.

Försvarsmakten har upphandlare på plats i Italien som jobbar med att få till en överenskommelse så snabbt som möjligt, uppger han. Men ännu har inget kontrakt skrivits.

Jasplanen ska normalt vara anpassade till det bränsle som Nato använder, skriver TT. Men Sigonella är i grunden en marinflygbas, uppger överstelöjtnant Mats Brindsjö som är chef för svenska Air Operation Center till nyhetsbyrån.

– Och USA:s marinflyg använder en lite annorlunda bränsletillsats än vad vi har i våra flygplan, säger han till TT.

Den amerikanska bränsletypen heter JP5 medan Gripenplanen kör på det civila bränslet Jet A1.

–  För att omvandla JP5 till Jet A1 krävs vissa tillsatser och lite utrustning för att göra det på ett kontrollerat sätt. Den utrustningen är ännu inte på plats där nere och under tiden upphandlar vi därför det civila bränslet från ett ställe utanför basen, säger Brindsjö till TT och fortsätter:

– Egentligen skulle man ha undersökt det här direkt när man kom dit, men vi hann inte riktigt med alla detaljerna.

Mats Brindsjö utgår från att Gripenplanen kommer att vara i luften på torsdagen. Även Mattias Robertson hoppas att allt går i lås så att provflygningarna kan genomföras i morgon. Han vet dock inte exakt när rätt bränsle kan vara på plats på Sigonella.

Testflygningarna var planerade till onsdagseftermiddagen och ska genomföras för att piloterna ska bekanta sig med luftrummet och baser i området i fall de behöver nödlanda. Efter testen var det tänkt att ett svenskt deltagande i Libyeninsatsen skulle kunna bli aktuellt tidigast på torsdagen.

När testflygningarna har ägt rum behöver Nato bara ett klartecken från Sverige.

– Den processen kan gå rätt så fort när man känner att man är klar. När man sen får förstauppdraget från Nato vet man inte, säger Mattias Robertson till DN.se.

De svenska stridsflygplanens uppdrag är, enligt fredagens riksdagsbeslut, att upprätthålla flygförbudet över Libyen och inte delta i attacker.

Advertisement

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.