Svenska småflygplatser föredrar fjärrstyrning

December 22nd, 2016 by mad_crille Leave a reply »

fjarrstyrd-flygplats

I fjol blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen med fjärrstyrd trafikledning. Nu följer tre andra svenska flygplatser efter, och fler är på gång.

 

Våren 2015 började planen på Örnsköldsviks flygplats dirigeras på distans från ett flygledartorn i Timrå, med så kallad Remote Tower Services (RTS). Det var första gången i världen som flygtrafikledning gjordes fjärrstyrt, och systemet är fortfarande det enda i sitt slag som godkänts för operativ drift. Tekniken har utvecklats av Saab i samarbete med Luftfartsverket (LFV), och inom det närmaste året räknar LFV med att även Linköpings och Sundsvalls flygplatser fjärrstyrs från samma anläggning.

Nu meddelar Scandinavian Mountains Airport – som ägs av ett antal aktörer inom fjällturism, och som bygger en helt ny flygplats i Rörbäcksnäs mellan svenska Sälen och norska Trysil – att den nya flygplatsen ska fjärrstyras med RTS.

PA Consulting Group, som bistår flygplatser med RTS-implementering och andra former av digitalisering och automation, har frågat samtliga kommunalt och privat ägda flygplatser i Sverige (31 stycken) hur de ställer sig till RTS. 24 stycken har medverkat i undersökningen, och enligt PA Consulting tänker ett tiotal av dem övergå till fjärrstyrd digital flygledning inom en femårsperiod.

– Huvudsakligen handlar detta om små flygplatser, som har begränsat med trafik och svårt att gå runt. För dem är det viktigt att effektivisera och se över kostnaderna, säger Anders Adrem, Global Head of Aviation på PA Consulting.

Förutom lägre kostnader anger flygplatserna, enligt PA Consultings undersökning, ökad tillgänglighet, minskad sårbarhet och förbättrad säkerhet som huvudsakliga skäl till beslutet.

– Det som anges som det främsta hindret för implementering av RTS är den initiala investeringen. Det handlar inte om jättestora pengar, men det kan vara svårt att räkna hem för en liten flygplats. Kommuner och beslutsfattare borde söka nya finansiella lösningar och affärsmodeller, för detta skulle kunna bidra till en bättre infrastruktur för flyget och hjälpa till att hålla glesbygden vid liv. Tänkbara lösningar kunde kanske vara någon form av leasingavtal, eller att flera flygplatser går ihop och delar på ett system, säger Anders Adrem.

Advertisement

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.