Det startade som ett studentprojekt på KTH

March 3rd, 2011 by mad_crille Leave a reply »

Det startade som ett studentprojekt på KTH. Nu 20 år senare startar ingenjören och piloten Niklas Anderberg en flygplansfabrik i Skåne. – Vi hoppas kunna börja serietillverkning redan nästa år, säger Anderberg.

 

Det startade som ett studentprojekt på KTH redan i början av 1990-talet – konstruktionen av ett helt nytt flygplan. Det var också där Niklas Anderberg för första gången kom i kontakt med planet.

1993 började skåningen Niklas Anderberg plugga  till civilingenjör på programmet Farkostteknik med inriktning på flygteknk på KTH. En tid som gav honom möjlighet att följa flygprojektet där man byggde ett helt nytt flygplan.

Att bygga ett flygplan hade alltid  varit något av en pojkdröm för Niklas och sedan 1996 har han också kunnat titulera sig pilot. Att han valde att studera på KTH var just för att  kunna studera flygteknik.

Sedan ett år tillbaka finns Niklas och hans företag Flight & Safety på IDeon i Lund. Och nästa år hoppas de kunna påbörja serietillverkningen av flygplanet ECO1, som han  äger rättigheterna till.

Planet ECO1 har en vikt på 300 kilo och det bästa av allt är att det är riktigt bränslesnålt. I en hastighet av 240 km i timmen drar det endast 0,4  liter bensin per mil. Att planet ska vara miljövänligt är en viktig aspekt för Niklas.

– Dels använder vi numera en ny typ av flygmotor som bl.a. går på blyfri bensin men i framtiden funderar vi även på att installera katalysator – det använder inga andra flygplan i den här klassen, säger Niklas Anderberg.

Planet kommer att tillhöra en flygplansklass kallad LSA, Light-Sport Aircraft som kommer att dyka upp inom något år. Just nu behövs en Private Pilot License, för att flyga planet något som inte kommer behövas i den nya flygklassen. Planet är tänkt som ett nöjesflygplan men lämpar sig även för bevakning.

Just nu finns ECO1 endast i ett exemplar som provflögs första gången 2007 sedan dess har det testats intensivt.

Men hur är då det att flyga ECO1?

– Det är lite segelflygskänsla och betydligt  sportigare och roligare än ett traditionellt motorflygplan, säger han.

Priset på flygplanet kommer enligt Niklas Anderberg hamna någonstans mellan 700 000 – 1 miljon kronor. Billigare än de flesta europeiska och amerikanska konkurrenterna berättar Anderberg.

Advertisement

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.